ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles

La transició de les ciutats cap al model d’smart city no només és qüestió de tecnologia... La incorporació de les noves tecnologies a la gestió pública ofereix moltes oportunitats (en la millora de l’eficiència, en possibilitats de personalització de serveis, en l’alliberament de recursos humans actualment dedicats a tasques mecàniques que es poden dedicar a altres funcions, etc.), però també comporta alguns riscos (relacionats amb la seguretat, amb la neutralitat i transparència dels algoritmes, amb la integració de dades, amb les desigualtats digitals, etc.)

Això fa que, per aprofitar al màxim les primeres i per minimitzar els segons, sigui necessari dissenyar un sistema de governança de la informació que vetlli pel respecte dels principis democràtics






27/10/2025

L'exemple de la ciutat de Mèxic, que va habilitar un portal de dades obertes sobre delictes i accidents de trànsit per lluitar contra la inseguretat, posa de manifest com les estratègies de digitalització ben gestionades poden esdevenir una font d'oportunitats per al món local. En aquest cas concret ha permès als departaments municipals, ONGs, organitzacions comunitàries, empreses i ciutadans i ciutadanes particulars disposar d’un nínxol d’informació molt valuosa per adoptar mesures dirigides a millorar la seguretat ciutadana.

Un altre exemple innovador és el de la ciutat d'Istanbul, que va posar en marxa un pla d’inclusió digital per tal de garantir que els beneficis potencials de la digitalització arribessin a tota la població. És per això que ha acompanyat les estratègies de transformació tecnològica dels serveis municipals amb mesures per garantir-ne l'accessibilitat universal, com ara: eines per facilitar-ne l'ús per part de persones amb discapacitat, serveis de wifi gratuït o grups de control que testegen els serveis abans de la seva implementació.

Les lliçons que es desprenen dels casos exposats i de l'experiència internacional demostren, doncs, la importància de concebre el procés de digitalització de les administracions com un servei públic més. Per tant, com un procés que s'ha de gestionar incorporant-hi, en totes les fases, els principis de l'ètica pública: participació, transparència, accessibilitat universal, sostenibilitat, confidencialitat o igualtat d'oportunitats.