Reial decret llei 13/2026, de 2 de juny, pel qual s'adopten mesures relatives als recursos dels sistemes de finançament territorial.

03/06/2026

Objecte

El Reial decret llei té com a objectiu principal actualitzar les entregues a compte que l’Estat transfereix a les comunitats autònomes i a les entitats locals durant el 2026, en un context de pròrroga dels Pressupostos Generals de l’Estat.

Aquesta actualització és imprescindible perquè, en situació de pròrroga pressupostària, les quantitats que s’estan transferint es calculen amb previsions antigues (principalment de 2023). Si no s’adaptessin a les noves previsions d’ingressos del 2026, es produirien desequilibris financers importants, ja que no es traslladaria l’augment real dels ingressos tributaris a les administracions territorials. Això podria generar problemes de liquiditat, dificultats per afrontar despeses bàsiques (com sanitat, serveis socials o dependència) i un increment dels terminis de pagament a proveïdors, afectant també el sector privat.

Per evitar aquests efectes, el decret estableix:

  • L’actualització de les entregues a compte d’acord amb les previsions d’ingressos tributaris del 2026, utilitzades també per fixar el sostre de despesa de l’Estat.
  • Les normes per determinar els paràmetres i variables del sistema de finançament autonòmic i local.
  • El calendari de lliurament de fons, incloent-hi regularitzacions dels imports ja transferits durant els primers mesos de l’any.
  • La concessió de crèdits extraordinaris o suplements de crèdit per poder finançar aquesta actualització.

Pel que fa a les entitats locals, el decret regula igualment l’actualització de la seva participació en els tributs de l’Estat, definint els criteris de càlcul segons variables com la població, l’esforç fiscal o la capacitat tributària, i adaptant-los a les noves previsions econòmiques.

A més, s’introdueixen mesures de flexibilització financera per a les entitats locals, entre les quals destaquen:

  • La possibilitat de destinar el superàvit pressupostari de 2025 a finançar inversions sostenibles, incloses actuacions en habitatge amb caràcter plurianual.
  • L’exempció temporal (2026 i 2027) de l’obligació d’aprovar plans econòmic-financers en determinats casos d’incompliment de les regles fiscals, sempre que estiguin vinculats a l’ús del romanent de tresoreria.
  • Altres mesures tècniques, com la no exigència de devolucions en determinats casos relacionats amb la telefonia mòbil o modificacions en el règim jurídic i organitzatiu local.

El text també justifica l’ús del reial decret llei com a instrument d’urgència, d’acord amb la Constitució, argumentant que la no actualització immediata de les entregues a compte tindria un impacte negatiu greu i potencialment irreversible sobre les finances de les administracions públiques. Aquest impacte podria augmentar al llarg de l’any, posant en risc la prestació de serveis públics essencials i el compliment dels objectius d’estabilitat pressupostària.