Acord GOV/257/2026, de 20 d'octubre, pel qual s'impulsen mesures per ampliar els supòsits d'accés i l'objecte dels ajuts en forma de préstecs del Fons Públic d'Emancipació

22/10/2026

Objecte

L’Acord GOV/257/2026, de 20 d’octubre, impulsa l’ampliació dels supòsits d’accés i de les actuacions finançables mitjançant els préstecs del Fons Públic d’Emancipació, amb l’objectiu de facilitar l’accés al primer habitatge en propietat a les persones joves de fins a 40 anys.

L’Acord preveu la modificació de les bases reguladores per permetre l’adquisició de la plena propietat o del dret de superfície d’habitatges ja qualificats com a habitatges de protecció oficial, així com el finançament d’obres de rehabilitació o reforma de l’habitatge que s’adquireixi, mantenint el límit màxim de 50.000 euros per préstec.

Pel que fa als ens locals, l’Acord impulsa la subscripció de convenis entre l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, l’Institut Català de Finances (ICF) i les administracions locals, tant municipals com supramunicipals, perquè aquestes puguin complementar, amb càrrec als seus pressupostos, l’import dels préstecs del Fons Públic d’Emancipació. Aquesta possibilitat permetrà als ajuntaments adaptar el suport econòmic a les necessitats del seu territori, especialment en municipis amb preus elevats de l’habitatge. Els convenis hauran de determinar l’import màxim del complement i establir que el cost financer corresponent serà assumit per l’Administració local.

La mesura s’emmarca en el Fons Públic d’Emancipació, dotat inicialment amb una previsió de 500 milions d’euros per a cinc anys, i es desenvoluparà mitjançant la modificació de les bases reguladores aprovades per la Resolució TER/2245/2025, de 13 de juny, modificades per la Resolució TER/1649/2026, de 7 de maig.