L'objectiu d'aquesta instrucció és fixar criteris interpretatius respecte a la normativa reguladora de la campanya electoral en el cas de simultaneïtat de diversos processos electorals d'àmbit estatal, com succeirà amb motiu de les eleccions al Congrés dels Diputats i al Senat de 28 d'abril de 2019, i de les eleccions locals, autonòmiques i europees de 26 de maig de 2019

06/03/2019

L'article 50.1 de la LOREG, relatiu a prohibicions relatives a campanyes institucionals i inauguracions pels poders públics, ha de ser interpretat en el sentit que les prohibicions establertes en s'estenguin a l'actuació de tots els poders públics -estatals, autonòmics o locals-, amb independència del procés electoral convocat, de manera que el principi de neutralitat sigui absolut durant qualsevol període electoral.

L’art. 53 de la LOREG ha de ser interpretat en el sentit que la prohibició de contractació de propaganda electoral, respon a la intenció del legislador de limitar les despeses de la campanya electoral, i per aquest motiu, aquesta limitació ha de cenyir-se al procés electoral corresponent, sense que es vegin afectats els actes que les formacions polítiques puguin realitzar amb anterioritat a la convocatòria del procés electoral afectat. El criteri anterior té una excepció referida als dies de reflexió i votació de les eleccions generals, per la dificultat de delimitar l'actuació de les formacions polítiques en uns o altres processos electorals, el que fa imprescindible considerar que durant aquests dies es mantingui la prohibició absoluta de realitzar qualsevol acte de campanya o propaganda electoral.

L’art. article 79.7 de la LOREG, relatiu a la prohibició de publicació, difusió o reproducció d'enquestes electorals durant els cinc dies anteriors al de la votació, la incidència que les enquestes relatives a uns processos electorals pot tenir en els altres, unit al fet que aquesta publicació pot realitzar-se sense inconvenient el dia següent al de la votació, per produir-se un mes abans de la següent votació, porten al fet que el criteri d'aquesta Junta sigui que durant els cinc dies anteriors al de la votació a les eleccions al Congrés dels Diputats i el Senat tampoc es puguin publicar, difondre o reproduir enquestes electorals relatives a eleccions locals, autonòmiques i europees.