Els serveis tècnics de la Federació de Municipis de Catalunya han fet una ressenya del Reial Decret-llei 27/2020, de 4 d’agost, publicat al BOE número 211, de 5 d’agost, de tot allò que més afecta les administracions locals

07/08/2020

Inaplicació de la regla de despesa al 2020 per a les entitats locals

Excepcionalment no s’exigirà el compliment de la regla de despesa a les corporacions locals durant l’exercici 2020 (DA 2ª).


Aplicació del romanent de tresoreria per a despeses generals de 2019 (art. 6)

Els ens locals que hagin registrat superàvit pressupostari en termes de comptabilitat nacional al 2019, podran aplicar, amb caràcter excepcional, la part del superàvit no emprat, o, de ser superior, el romanent de tresoreria per a despeses generales a 31 de desembre de 2019, per finançar despeses al 2020, sempre que compleixin amb l’equilibri pressupostari al tancament d’aquest exercici.


Destí del superàvit de 2019: inversions financerament sostenibles (art. 1)

Serà aplicable la DA 6ª de l'LOEPSF i, per extensió, la DA 16ª del TRLRHL.

El saldo de l’apartat 2 de la DA 6ª de l'LOEPSF s’haurà de minorar en els imports que s’usin en aplicació de l’art. 3 del Reial Decret Llei 8/2020 i de l’art. 20.1 del Reial Decret Llei 11/2020 i de l’art. 6 del Reial Decret Llei 23/2020.

Es permet que les inversions finançades es puguin comprometre i reconèixer també al llarg de 2021, amb càrrec al romanent líquid de tresoreria (RLT) de 2020, sense que l’ens local pugui incórrer en dèficit a la fi del 2021.

La remissió d’informació al Ministeri es realitzarà conforme a l’art. 6.3 del Reial Decret Llei 23/2020.


Destí del superàvit de 2018: inversions financerament sostenibles (art. 2)

Les inversions de 2019 amb càrrec al superàvit de 2018 podran acabar-se al 2021 sempre que tota la despesa s’hagi autoritzat al 2019 i compromès al 2020.


Destí de l'RLT 2019: finançar l’Administració General de l’Estat (AGE) (arts. 3 i 4)

L’Estat espanyol recorre als ens locals (EELL) per endeutar-se. El reial decret llei autoritza els alcaldes i presidents d’ajuntaments, diputacions i consells insulars a finançar l’Estat, posant el romanent líquid de tresoreria de 2019 a la seva disposició, la qual cosa li hauran de comunicar fins al 15 de setembre d’enguany. De la resolució se’n donarà comptes al ple de l’ens local.

Les condicions del préstec les determinarà l’Estat, prèvia consulta a la FEMP, i no es podrà cedir a tercers sense el seu consentiment. L’amortització del principal es realitzarà en 15 anualitats a partir de 2022.

L’AGE transferirà un mínim del 35% i fins a un màxim de 5.000 milions d’euros dels recursos que els EELL s’hagin compromès a prestar a l’AGE, als mateixos EELL prestadors, per finançar actuacions relacionades amb l’elaboració i posada en marxa dels plans o estratègies d’acció locals de l’Agenda Urbana Espanyola, i de mobilitat sostenible, cures de proximitat i cultura que s’especifiquen als apartats 3, 4 i 5 de l’art. 4 del reial decret llei.

Si, l’exercici de les actuacions especificades, suposés que l’ens local està executant simultàniament el mateix servei públic que una altra administració pública, no serà necessari requerir l’informe previ esmentat a l’art. 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.


Suport als serveis de transport públic dels ens locals (art. 5)

L’Estat destinarà inicialment 275.000.000,00 €, amb càrrec als Pressupostos Generals de l’Estat de 2020, als serveis de transport públic de titularitat dels ajuntaments, diputacions, diputacions forals, consells i cabildos insulars, per dotar-les de major finançament per compensar el dèficit generat com a conseqüència de la crisi de la COVID-19, produït durant el període de vigència de l’estat d’alarma i fins a la fi del 2020.


Mesures de suport als municipis amb problemes de liquiditat o en risc financer (art. 7 i 8)

S’obliga a les diputacions, dins l’àmbit competencial de l’art. 36 LBRL, a prestar suport financer als ajuntaments, en especial als municipis inferiors a 20.000 habitants, que es trobin en situació de risc financer, de la forma definida al precepte, per mitjà de préstec o d’operacions de crèdit.

S’obre la possibilitat a la revisió de les condicions dels préstecs formalitzats amb el Fons de Finançament als EELL.


Major flexibilitat excepcional en la modificació del pressupost dels EELL

L’art. 9 permet alterar la tramitació, durant l’any 2020, de les modificacions de crèdits per atendre crèdits extraordinaris i suplements de crèdit, amb caràcter excepcional i per motius d’urgència degudament justificats, de forma que els podrà aprovar el President de l’ens, i sense tràmit d’informació pública i publicitat indicats a l’art. 169 del TRLRHL.

Un cop adoptada la resolució, aquesta serà convalidada pel ple, sense que la voluntat plenària pugui tenir efectes anul·latoris ni suspensius, i publicada posteriorment al butlletí oficial.

 

D’altres mesures

Modifica l’àmbit objectiu del Fons d’Ordenació, compartiment del Fons de Finançament a EELL (art. 10), permet als EELL concertar noves operacions d’endeutament per a cancel·lar parcialment o total el seu deute pendent amb el Fons en liquidació per al Finançament dels Pagaments a Proveïdors sempre que es compleixin determinats requisits (art. 11), així com permet en alguns casos la conversió del deute a curt termini a llarg termini durant el 2020 (art. 12).


Participació en els tributs de l’estat

Es regula el règim jurídic relatiu als saldos deutors de la liquidació definitiva de la participació dels EELL en els tributs de l’Estat corresponent a l’any 2018 (art. 13), i es regulen els criteris per al càlcul de l’índex d’evolució dels ingressos tributaris de l’Estat aplicables a la liquidació definitiva de la participació en els tributs de l’Estat corresponent a l’any 2018 (art. 14).

Finalment, es fixa com a límit per al compliment del deure d’informar sobre l’esforç fiscal al Ministeri d’Hisenda, referit al 2018, el dia 31 d’octubre de 2020.

 

Modificació de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LCAP)

La Disposició final sisena modifica la disposició final setena de la LCAP de forma que les previsions relatives al registre electrònic d’apoderaments, registre electrònic, registre de treballadors públics habilitats, punt d’accés general electrònic de la Administració i arxiu únic electrònic produiran efectes a partir del dia 2 d’abril de 2021.

 

Modificació de l’art. 5 del Reial Decret-llei 6/2020, de 10 de març, pel qual s’adopten determinades mesures urgents en l’àmbit econòmic i per la protecció de la salut pública

La Disposició final desena dona un nou redactat al precepte que tracta les conseqüències laborals en cas d’aïllament o contagi del virus COVID-19, durant o fora d’horari laboral, així com les conseqüències en l’àmbit laboral en el cas de restriccions sobre la mobilitat. En aquest sentit, també preveu la possibilitat que l’Ajuntament hagi d’emetre certificacions relatives a denegació de possibilitat de desplaçament a treballadors del municipi.


Entrada en vigor

El reial decret llei entrarà en vigor el dia de la seva publicació al BOE, sens perjudici del que estableix la seva disposició addicional quarta (DF 14ª).