ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures
La intel·ligència artificial està penetrant en tots els sectors i en tots els àmbits de la vida quotidiana: des d'aplicacions de navegació que redirigeixen als conductors en funció de les congestions existents, fins a webs d'entitats financeres que preconcedeixen de manera automàtica préstecs als clients/es, passant per plataformes que envien anuncis als webs en funció del perfil de l'usuari/a. En canvi, al sector públic, l'aprofitament d'aquesta tecnologia encara està a les beceroles per causes diverses: inadequació dels sistemes informàtics, insuficient capacitat tècnica en les plantilles de les administracions públiques, excessiva prudència dels directius, resistències de les cultures organitzatives imperants, o manca de desenvolupament dels sistemes de governança






19/10/2020

No obstant això, hi ha alguns projectes innovadors que han començat a mostrar resultats molt prometedors com ara la millora dels tractaments mèdics a partir de l'anàlisi de bases de dades del sistema de salut a Delaware, la millora de la gestió del trànsit amb petits dispositius ubicats als vehicles que permeten adoptar mesures anticipant-se a les congestions a Ohio, o la utilització de sistemes de reconeixement facial per evitar fraus o suplantacions en controls policials o en rodes de reconeixement a Utah.

Com estendre aquestes oportunitats a totes les administracions públiques? Les bones pràctiques analitzades apunten a 5 factors d’èxit: dissenyar una estratègia que a més curt o més llarg termini afavoreixi l'avenç en la direcció adequada, designar equips multidisciplinars, avaluar la disponibilitat i fiabilitat de les dades necessàries, modernitzar la infraestructura tecnològica (per a la qual cosa poden ser útils les eines al núvol o les plataformes obertes), i apostar en les primeres fases del procés de transformació per projectes amb beneficis immediats i fàcilment mesurables.