El Decret 8/2021, de 9 de febrer, publicat al DOGC número 8339, d’11 de febrer, té com a finalitat garantir una implementació de la llei més homogènia, efectiva i exhaustiva, clarificar conceptes jurídics indeterminats i resoldre dubtes interpretatius aprofitant la valuosa experiència adquirida per les administracions públiques de Catalunya

12/02/2021

Aquest decret), que entra en vigor el dia 3 de març de 2021, té per objecte el desenvolupament parcial de la Llei de transparència, concretament dels títols I i II i dels capítols I, II i III del títol III de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, això és, els articles 1 a 37 (d’un total de 95 articles que té la llei)

L’aprovació del present decret suposa ampliar el desenvolupament reglamentari de la llei esmentada, després de l’entrada en vigor del Reglament de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública i la normativa reguladora del Registre de grups d'interès de Catalunya.

El decret és aplicable també a les administracions locals de Catalunya, excepte quan s’indiqui el contrari, i a excepció del capítol IV del títol I (arts. 8 a 12) que és d'aplicació a les persones i entitats privades a les quals es refereix.

Subjectivament, administracions locals inclou els ens amb personalitat jurídica pròpia inscrits al Registre del sector públic local de Catalunya, els organismes autònoms locals, les entitats públiques empresarials locals, les societats mercantils locals amb capital íntegrament públic, les societats mercantils de capital mixt quan més del 50% del seu capital social sigui titularitat d’un ens local i, així mateix, els consorcis i les fundacions adscrits a un ens local.

Els ens locals, com la resta d’administracions, hauran de designar una unitat o òrgan com a responsable de la coordinació, la comunicació, el suport i l'assessorament a les unitats dependents i a la ciutadania en l'àmbit de la publicitat activa i l'accés a la informació pública (art. 3.2).

El reglament defineix alts càrrecs i personal directiu local que, en tot cas, inclou els càrrecs electes i els titulars dels òrgans que exerceixen funcions de gestió o d'execució de caràcter superior (art. 7).

Els arts. 8 a 12, dedicats a les persones i entitats privades, amb obligacions de transparència activa i de subministrament d’informació a les administracions responsables, incloses les locals.

Aspectes com la gestió de la publicitat activa, el tractament dels límits a la publicitat i el deure d’autoavaluació en aquest àmbit es regulen als arts. 13 a 15. La resta del títol II es dedica a la publicitat activa en relació als diferents àmbits de l’estructura i l’activitat dels obligats.

Els arts. 53 a 73 (títol III) es dediquen al dret d’accés a la informació pública, regulant tant aspectes substantius (abast, límits, ponderació, anonimització, pseudonimització...) com aspectes procedimentals relatius a les sol·licituds d’accés.

Finalment, cal destacar el títol IV dedicat a la forma de subministrar la informació, publicitat activa o accés a la informació pública, que s’oferirà sota criteris de reutilització.