La Federació de Municipis de Catalunya celebra aquest matí la sessió del Seminari de Dret Local corresponent al mes de març. En ella, s’analitzen la relació del dret conductual i la gestió pública; i el dret a una bona administració, en especial el seu impacte en matèria tributària






12/03/2021

La primera ponència de la sessió d’aquest matí de l’SDL ha anat a càrrec d’Elisa Moreu Carbonell, professora de Dret Administratiu de la Universitat de Saragossa, que ens ha introduït el dret conductual, el ‘nudging’ i la gestió pública. Des de la perspectiva de l’anàlisi conductual del dret, els nudges són una eina útil de les administracions públiques per orientar les conductes de la ciutadania cap a determinats objectius, sense recórrer a la coacció ni als incentius econòmics. Però la introducció d’aquestes eines en el dret públic topa amb què no només exigeix un gran rigor en el seu concepte i aplicació, sinó que també planteja qüestions tècniques i ètiques. En la seva ponència ha exposat tots aquests problemes, oferint un intent de reconstrucció sistemàtica i reflexionant sobre quina és la manera d’integrar els nudges en el dret i en les polítiques públiques.

En aquest sentit, també s’ha intentat respondre qüestions com quines implicacions té el sorgiment del dret conductual, o com es relaciona el dret a una bona administració amb el dret conductual. També ha analitzat, entre d’altres, la raó per la qual els coneixements existents del comportament humà poden suposar un canvi rellevant en el dret; o en quins àmbits propis del dret administratiu i tributari pot tenir un major impacte la perspectiva del dret conductual.

A continuació, per parlar del dret a una bona administració, en especial pel que fa al seu impacte en matèria tributària, hem comptat amb Diego Marín-Barnuevo Fabo, catedràtic de Dret Financer de la Universitat Autònoma de Madrid. El principi de bona administració (PBA) es correspon amb el deure de les administracions públiques d’actuar amb objectivitat i eficiència, manifestat sempre un respecte màxim cap als drets dels administrats. La seva intervenció ha anat adreçada a fer una aproximació al PBA (antecedents i impuls), i analitzar la seva significació dins del dret públic i del dret tributari (local).

Al grup I, sobre personal, règim jurídic, hisenda; Carme Sibina Vidal, lletrada adscrita a la Direcció de Serveis de Secretaries delegades de la Diputació de Barcelona, ens ha parlat de les diferències i similituds de les contractacions d’emergència i d’urgència: elements comuns, la contractació per urgència, el procediment negociat per raons d’imperiosa urgència, la contractació per emergència, i d’altres mesures d’agilització de la contractació.

Per acabar, al grup II sobre serveis i ordenació del territori, urbanisme i medi ambient, s’ha debatut sobre la Llei 8/2020, de 30 de juliol, de protecció i ordenació del litoral. En aquest sentit, Josep Maria Aguirre i Font, professor de Dret Administratiu de la Universitat de Girona, ha introduït els antecedents: el marc competencial; l’objecte, objectius i àmbit d’aplicació; els instruments de planejament: el pla de protecció d’ordenació del litoral i els plans locals d’ús del litoral i les platges; els procediments d’autoritzacions en servituds de protecció, trànsit i accés; els procediments d’autoritzacions en domini públic maritimoterrestre; el règim econòmic financer del domini públic maritimoterrestre; la participació pública en la gestió del litoral; les noves competències municipals en ordenació del litoral; la inspecció del litoral i les facultats sancionadores municipals; i què és el Conservatori del Litoral de Catalunya.