L’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) ha publicat el número 33 de la col·lecció Obres Digitals 'Les competències del rol de direcció i/o comandament a l'Ajuntament de Ripollet: un instrument d'avaluació amb una mirada de 360 graus i basat en la tècnica de la ludificació






16/09/2021

La construcció d’un model d’Administració oberta, orientada a la millora continuada i que ofereixi uns serveis de qualitat a la ciutadania és un propòsit a perseguir per part de les administracions locals. L’estudi identifica els aspectes no incorporats a la cultura organitzativa de l’Ajuntament de Ripollet sobre els quals cal treballar: el predomini de compartiments estancs, la manca de consciència institucional, una estructura de comandament dèbil, l’absència d’eines de comunicació interna o la poca experiència en el treball per projectes i en equip són punts que cal millorar i transformar.

En aquest sentit, els autors consideren que el focus amb què s’ha de treballar per assolir aquesta reorientació de la gestió pública se centra en els empleats i les empleades municipals. I que, per construir aquest nou model d’Administració, es requereix un lideratge clar i accions orientades a millorar les capacitats dels servidors públics del consistori. És en aquest entorn i amb aquestes necessitats que es fa imprescindible un canvi de paradigma i de cultura organitzativa: el model de gestió i direcció de persones per competències.

Aquest instrument d’avaluació basat en les tècniques de la ludificació ha estat validat a través de la seva aplicació en una prova pilot que ha avaluat el grau d’assoliment de tres de les competències (coordinació, departament i unitat) de les persones amb rols de direcció. A més, la prova pilot ha permès obtenir dades objectives quantificables que han facilitat la construcció d’un pla de millora i de desenvolupament dels llocs de treball amb rol de direcció de l’Ajuntament.

Els autors fan una valoració positiva del fet que aquest estudi ha permès conèixer quines són les posicions específiques que s’han de cobrir, quines s’han de crear en un futur i quines altres caldrà deixar d’incloure en la relació de llocs de treball de l’Ajuntament de Ripollet. D’aquesta manera conclouen que es podran realitzar amb les millors garanties possibles processos de selecció (interns i externs), i planificar i dissenyar programes de desenvolupament de les persones, per poder cobrir aquests llocs de treball a curt i mitjà termini.