Resolució de 18 de maig de 2021, publicada al BOE número 231, de 27 de setembre de 2021, aprovada per la Comissió Mixta per a les Relacions amb el Tribunal de Comptes

27/09/2021

La Comissió Mixta per a les Relacions amb el Tribunal de Comptes, en la seva sessió del dia 18 de maig de 2021, a la vista de l'Informe remès per aquest alt Tribunal sobre l'Informe de fiscalització del compliment de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern en les entitats locals, acorda:

1. Assumir el contingut del citat Informe, així com les seves conclusions i recomanacions.
2. Instar el Govern a:

- Seguir les recomanacions de l'Informe emès pel Tribunal de Comptes.

3. Instar les entitats locals, a les diputacions provincials, comunitats autònomes i al Govern a posar en pràctica les recomanacions del Tribunal de Comptes en el seu Informe.

4. Instar les diputacions provincials, comunitats autònomes i al Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital a incrementar les actuacions dirigides a la prestació d'assistència a les entitats locals, especialment als municipis de població inferior a 5.000 habitants i a altres entitats de menor dimensió, perquè puguin disposar de pàgines web, portals de transparència i seus electròniques i proporcionar-los el suport necessari per a mantenir actualitzat i complet el seu contingut.

5. Instar les comunitats autònomes a reforçar el suport als municipis perquè puguin complir amb les seves obligacions en matèria de Transparència i Bon Govern.

6. Instar les entitats locals a:

- Ampliar la informació objecte de publicitat activa en relació amb aspectes específics del règim d'organització i funcionament del sector públic local no prevists expressament en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, com ara els relatius a les relacions de llocs de treball o a conceptes no retributius abonats als membres dels òrgans de govern de les entitats locals; així com regular la figura de l'alt càrrec o assimilat, per a poder aplicar efectivament el règim sancionador previst en la llei.

- Adaptar les disposicions i procediments específics relatius a l'exigència de responsabilitats per eventuals infraccions en matèria de bon govern, així com regular, en les entitats locals, la figura de l'alt càrrec o assimilat, per a poder aplicar efectivament el règim sancionador previst en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

- Implantar portals de transparència en totes les entitats integrants del sector públic local, en els quals figuri publicada, de manera clara, estructurada i actualitzada, la informació exigida per la normativa estatal i autonòmica en matèria de transparència, així com la resta d'informació que es consideri necessària per a donar compliment als principis de transparència, amb la finalitat de facilitar l'accés a la informació.

- Destinar els mitjans personals i materials necessaris per a dur a terme aquesta actuació de Transparència i Bon Govern.

- Dur a terme activitats de difusió i coneixement del Portal de Transparència.

7. Instar les Diputacions Provincials a:

- Incrementar les actuacions dirigides a la prestació d'assistència als municipis de menor població, perquè puguin disposar de pàgines web, portals de transparència i seus electròniques.

- Instar els titulars dels òrgans d'intervenció local a:

Insistir en l'apreciació dels fets advertits en l'exercici de la seva funció de control intern de l'activitat economicofinancera que siguin susceptibles de constituir infraccions de bon govern tipificades en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i en la seva comunicació a l'òrgan competent, així com el seu eventual trasllat al Tribunal de Comptes per si procedís la incoació d'un procediment de responsabilitat comptable.