Reial Decret-llei 18/2021, de 28 de setembre, publicat al BOE número 233, de 29 de setembre de 2021

29/09/2021

D’entre les mesures adoptades pel citat RDLL, cal destacar les que s’exposen a continuació:

1. Pròrroga ERTOS

Es prorroguen els Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) vigents a data 30 de setembre de 2021.

Però aquesta pròrroga se subordina (article 1), a la presentació d'una sol·licitud a aquest efecte davant l'autoritat laboral que va autoritzar o tramitar l’expedient entre l’1 i el 15 d’octubre.

Si no es presenta aquesta sol·licitud l’expedient de regulació es dona per finalitzat i no serà aplicable a partir de l’1 de novembre de 2021.

Aquesta sol·licitud haurà d'anar acompanyada d'una relació de les hores o dies de treball suspesos o reduïts durant els mesos de juliol, agost i setembre de 2021 de cadascuna de les persones treballadores, i de l'informe de la representació legal de les persones treballadores en el cas d'expedients per causes econòmiques, tècniques, organitzatives i productives.

En el termini de deu dies hàbils des de la presentació de la sol·licitud per part de l'empresa, l'autoritat laboral ha de dictar resolució, que serà estimatòria i prorrogarà l'expedient fins al 28 de febrer de 2022 sempre que efectivament es hagi presentat la documentació.

En cas d'absència de resolució expressa, s'entendrà estimada la sol·licitud de pròrroga.

També s’ha de tenir en compte que l'accés a les mesures extraordinàries en matèria de cotització i el reconeixement de les prestacions per desocupació exigirà la presentació, per part de les empreses a las que se’ls autoritzi la pròrroga, d'una relació de les persones treballadores que estiguessin incloses a data de 30 de setembre de 2021 a l'àmbit d'aplicació de l'expedient de regulació temporal d'ocupació i que vagin a romandre incloses en l'esmentat expedient durant la pròrroga.

 

2. Nous ERTOS per impediment o limitacions d’activitat

Les empreses i entitats afectades per noves restriccions i mesures de contenció sanitària vinculades a la COVID-19, que siguin adoptades per les autoritats competents entre l'1 de novembre de 2021 i el 28 de febrer de 2022, podran sol·licitar un expedient de regulació temporal d'ocupació per impediment o limitacions a l'activitat normalitzada en els termes recollits en l'article 2 del Reial decret llei 30/2020, de 29 de setembre, de mesures socials en defensa de l'ocupació i l’article 2 d’aquest nou RD.

 

3. Formació per accedir als beneficis en la cotització

Per poder accedir als màxims beneficis de cotització, l’article 3 de l'RD incorpora una novetat consistent en la necessitat, en cas de pròrroga d’ERTO, de desenvolupar accions formatives entre l’1 de novembre de 2021 i el 28 de febrer de 2022 en favor de les persones incloses en l'expedient de regulació temporal d'ocupació, amb la finalitat de millorar les competències professionals i la ocupabilitat d'aquestes persones. L’empresa que no realitzi accions formatives tindrà uns menors beneficis de cotització.

Les accions formatives es podran desenvolupar a través de qualsevol dels tipus de formació que preveu la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

El termini per a la prestació efectiva de les accions formatives finalitzarà el 30 de juny de 2022.

El nombre mínim d'hores de formació que ha de realitzar cada persona treballadora per les quals les empreses s'hagin aplicat exoneracions durant el període que regula aquest RDLL s'estableix en funció de la mida de l'empresa, a partir de 10 persones de plantilla:

a) De 10 a 49 persones treballadores: 30 hores.

b) De 50 o més: 40 hores.

Aquestes accions formatives hauran de desenvolupar durant l'aplicació de la reducció de jornada o suspensió del contracte, en l'àmbit d'un expedient de regulació temporal d'ocupació, o en temps de treball. En qualsevol cas, s'han de respectar els descansos legalment establerts i el dret a la conciliació de la vida laboral, personal i familiar.

La representació legal de les persones treballadores, d'existir, ha de ser informada sobre les accions formatives proposades.

Quan no s'hagin realitzat les accions formatives segons la verificació realitzada pel Servei Públic d'Ocupació Estatal, la Tresoreria General de la Seguretat Social ha d'informar d'aquesta circumstància a la Inspecció de Treball i Seguretat Social perquè aquesta iniciï els expedients sancionadors i liquidadors de quotes que corresponguin per la diferència entre els imports aplicats i els establerts respecte de cadascuna de les persones treballadores per les quals no s'hagin realitzat aquestes accions.

En el supòsit que l'empresa acrediti la posada a disposició a les persones treballadores de les accions formatives no estarà obligada a el reintegrament de les exempcions quan la persona treballadora no les hagi realitzat.

Sense perjudici dels beneficis en matèria de exoneracions que preveu aquesta norma, les empreses que formin a persones afectades per expedients de regulació temporal d'ocupació en les condicions indicades tindran dret a un increment de crèdit per al finançament d'accions en l'àmbit de la formació programada de la quantitat que s'indica a continuació, en funció de la mida de l'empresa:

a) D'1 a 9 persones treballadores: 425 euros per persona.

b) De 10 a 49 persones treballadores treballadors: 400 euros per persona.

c) De 50 o més persones: 320 euros per persona.

L'article 4 concreta les exempcions en la cotització a la Seguretat Social que resultaran aplicables, que varien en funció del nombre de treballadors de l'empresa i, de manera nova, de si l'empresa desenvolupa o no accions formatives en favor dels treballadors afectats pels expedients de regulació temporal d'ocupació per limitacions a l'activitat normalitzada. Els percentatges d'exempció en la cotització a la Seguretat Social seran els següents:

I.- ERTO força major:

a) En el cas que l'empresa hagués tingut deu o més persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d'alta a la Seguretat Social a 29 de febrer de 2020, els percentatges d'exoneració de l'aportació empresarial meritada al novembre i desembre de 2021 i gener i febrer de 2022, seran els següents:

1r El 40 per cent en el supòsit que l'empresa no desenvolupi accions formatives per a les persones a les que es suspengui el seu contracte de treball o es redueixi la seva jornada laboral en el període indicat.

2n El 80 per cent en el cas que l'empresa desenvolupi accions formatives.

b) En el supòsit que l'empresa hagués tingut menys de deu persones treballadores o assimilades a les mateixes en situació d'alta a la Seguretat Social a 29 de febrer de 2020, els percentatges d'exoneració de l'aportació empresarial meritada al novembre i desembre de 2021 i gener i febrer de 2022, seran els següents:

1r El 50 per cent en el supòsit que l'empresa no desenvolupi accions formatives per a les persones afectades per l’ERTO.

2n El 80 per cent en el cas que l'empresa desenvolupi accions formatives per a aquestes persones.

II.- ERTO per impediments a la activitat

Exoneració de l'100 per cent de l'aportació empresarial meritada a partir del mes de novembre de 2021, durant el període de tancament, i fins el 28 de febrer de 2022.

Les exempcions s'aplicaran per la Tresoreria General de la Seguretat Social a instància de l'empresa, prèvia comunicació de la identificació de les persones treballadores beneficiades per l'acció formativa i període de la suspensió o reducció de jornada. Aquesta comunicació, sobre les persones treballadores i períodes, constituirà una declaració responsable sobre el compromís de l'empresa de realització de les accions formatives.

Perquè l'exempció sigui aplicable, aquesta comunicació i declaració responsable s'haurà de presentar abans de sol·licitar-se el càlcul de la liquidació de quotes corresponent a el període de meritació de les primeres quotes sobre les quals tinguin efectes aquestes declaracions. Si la comunicació i declaració responsable es s'efectua en un moment posterior a l'última sol·licitud de el càlcul de la liquidació de quotes dins de el període de presentació en termini reglamentari corresponent, aquestes exempcions únicament s'aplicaran a les liquidacions que es presentin amb posterioritat, però no als períodes ja liquidats.

La comunicació i declaració responsable s’haurà de realitzar, mitjançant la transmissió de les dades que estableixi la Tresoreria General de la Seguretat Social, a través de el Sistema RED.

 

4. Manteniment d’ocupació i limitació dividends i altres límits

Queden prorrogades fins al 28 de febrer de 2022 les restriccions conforme queda prohibit fer acomiadaments o extincions de contracte vinculats a la COVID-19 i conforme que si se suspèn un contracte temporal per afectació d’un ERTO per força major o per causes econòmiques, tècniques, productives o organitzatives relacionades amb la COVID-19, se suspendrà la seva durada durant aquell període (article 5 RDL 30/2020).

Es manté fins al 28 de febrer de 2022 la prohibició de realització d’hores extraordinàries, establir noves externalitzacions de l'activitat, i concertar noves contractacions, siguin directes o indirectes, durant la aplicació dels expedients de regulació temporal d'ocupació, excepte que els nous contractes siguin per realitzar activitats que les persones treballadores afectades pels Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació no puguin realitzar ja sigui per formació, capacitació o altres raons objectives i justificades, prèvia informació al respecte per part de l'empresa a la representació legal de les persones treballadores (article 7 RDL 30/2020)

Es manté també la previsió sobre els límits i previsions del repartiment De dividends de l’article 4 de l'RDL 30/2022.

Totes aquestes limitacions es mantenen fins al 28 de febrer de 2020 i, en el cas de l’obligació de manteniment de l’ocupació, aquests mesos s’han d’afegir als ja aplicables en funció dels ERTO´S anteriors.

El més important és que la clàusula de salvaguarda torna a desplegar tot el seu contingut, fet que implica que les empreses, un cop complerts cadascun dels períodes de 6 mesos de manteniment d'ocupació que hagin adquirit segons el que preveuen les normes prèvies, es comprometen, en virtut d'aquest RDLL, al manteniment de l'ocupació durant un altre nou període de 6 mesos de durada, el còmput del qual s'inicia un cop finalitzats els anteriors en la seva integritat.

 

5. Protecció per desocupació

Es prorroguen les mesures fins al 28 de febrer de 2020. Recordem les més importants:

Quantia atur: Es manté en el 70% de la base reguladora la prestació d’atur associada als ERTOS COVID-19. Per tant, les persones treballadores amb reducció o suspensió temporal d'ocupació no veuran disminuïda la prestació d’atur al 50% de la base reguladora un cop transcorreguts els sis primers mesos.

Les persones treballadores incloses en els ERTO que no resultin beneficiàries de prestacions d'atur durant els períodes de suspensió de contractes o reducció de jornada i respecte de les quals l'empresa no està obligada a l'ingrés de l'aportació empresarial es consideren en situació assimilada a l'alta durant aquests períodes, als efectes de considerar aquests dies d’afectació com efectivament cotitzats.

Les persones amb contracte fix discontinu, o que realitzen treballs fixos i periòdics que es repeteixen en determinades dates, afectades per un ERTO durant el període teòric d'activitat, podran obtenir una prestació extraordinària d'atur. De la mateixa manera, podran ser beneficiàries aquelles persones treballadores no afectades prèviament per ERTO que hagin esgotat les prestacions o subsidis a les que tinguessin dret, si així ho sol·liciten.

Les persones amb contractes a temps parcial també mantenen les millores en la protecció per desocupació fins al 28 de febrer de 2022, de forma que quan les prestacions per desocupació reconegudes en l'àmbit dels ERTO es compatibilitzin amb la realització d'un treball a temps parcial no afectat per mesures de suspensió, no s'ha de deduir de la quantia de la prestació la part proporcional a el temps treballat.

S’ha de tenir en compte que les empreses afectades per les pròrrogues, a diferencia de altres vegades, hauran de formular una nova sol·licitud col·lectiva de prestacions per desocupació en el termini de quinze dies hàbils següents a l'1 de novembre de 2021, o en la data de la notificació de la resolució expressa de l'autoritat laboral aprovant la pròrroga, o del certificat acreditatiu del silenci administratiu, en cas que sigui posterior a l'1 de novembre.

En el cas de nous expedients de regulació temporal d'ocupació la sol·licitud col·lectiva s'ha de presentar en el termini de quinze dies hàbils següents a la notificació de la resolució expressa estimatòria de l'autoritat laboral o del certificat acreditatiu del silenci administratiu.

En cas de sol·licitud extemporània la prestació per desocupació es reconeixerà partir de la data de presentació, sense perjudici que l'entitat gestora comuniqui aquesta circumstància a la Inspecció de Treball i Seguretat Social als efectes oportuns.

A més, l'empresa ha de comunicar a mes vençut, a través de la comunicació de períodes d'activitat de l'aplicació certific @ 2, la informació sobre els períodes de activitat i inactivitat de les persones treballadores afectades pel procediment de regulació temporal d'ocupació en el mes natural immediatament anterior.

 

6. Requisit d’accés a mesures cotització i protecció desocupació

La Disposició addicional quarta d’aquesta norma restableix que l’accés a les mesures extraordinàries en matèria de cotització i protecció per desocupació requereix la presentació, per part de les empreses, d'una relació de les següents persones treballadores, segons procedeixi:

a) En el cas d'expedients de regulació temporal d'ocupació prorrogats, les persones treballadores que estiguessin incloses a data de 30 de setembre de 2021 en l'àmbit d'aplicació de l'expedient de regulació temporal d'ocupació, i les que vagin a romandre en l'esmentat expedient durant la pròrroga.

b) En el cas d'expedients per impediment o per limitació de l’activitat nous, les persones treballadores incloses en l'expedient de regulació temporal d'ocupació en el moment de l'inici de la seva aplicació.

Aquest llistat s'ha de presentar en el termini de cinc dies hàbils des del dia en què produeixi efectes la resolució expressa o per silenci administratiu que estimi la sol·licitud de pròrroga o d'autorització, o des de la data en què es produeixi la comunicació, segons procedeixi en cada cas.

Haurà de presentar-se a la seu electrònica del Ministeri de Treball i Economia Social, en el model que serà publicat a la pàgina web d'aquest Ministeri.

En el cas que es produeixin alteracions en el nombre de persones treballadores afectades o en la identitat de les mateixes, per qualsevol causa i de acord amb els requisits establerts per a això, l'empresa haurà de presentar un nou llistat amb la relació de les noves persones treballadores que passin a estar incloses en l'expedient de regulació temporal d'ocupació en els termes que preveu aquest apartat.


7. Ajudes als autònoms

Els articles 8 a 13 regulen les exempcions en les cotitzacions i la prestació extraordinària per suspensió d’activitat que es mantenen i prorroguen fixant-se els nous requisits d’acreditació i accés.


8. Altres

L'article 6 de Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, en el qual es regula el Pla MECUIDA, romandrà vigent fins al 28 de febrer de 2022 (Disposició addicional novena).