La norma aprovada avui respon a la necessitat de simplificar la gestió i una regulació molt dispersa i també d'actualitzar els programes existents perquè s'adaptin a les necessitats canviants del mercat laboral i s'adeqüin a les particularitats de cada territori. D'aquesta manera, permetrà augmentar l'eficàcia de les PAE i impulsar la seva adaptació a cada perfil de la persona demandant (Reial Decret 818/2021, de 28 de setembre, publicat al BOE número 233, de 29 de setembre de 2021)

29/09/2021

Compta amb les aportacions i observacions del Sistema Nacional d'Ocupació i de les comunitats autònomes, en línia amb l'Estratègia de Suport Actiu a l'Ocupació 2021 - 2024, unànimement recolzada en la Conferència Sectorial del passat dia 28 d'abril, i de les entitats de l'àmbit tant d'atenció a la discapacitat com de l'Economia Social.

La norma és un instrument fonamental per desenvolupar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i afronta, en línia amb l'objectiu 8 de l'Agenda 2030, els reptes de la reducció de la desocupació, especialment el que afecta els col·lectius més vulnerables, i la creació d'ocupació estable i de qualitat.

Enfocament innovador

Els programes comuns existents incorporen un nou enfocament i s'aporten altres nous en un procés de renovació, integració i actualització de programes dins del marc pressupostari existent.

En total, es regulen 17 programes dels quals set són programes nous i han estat dissenyats amb les aportacions dels diferents serveis públics d'ocupació que, per la seva proximitat, compten amb una experiència de gestió molt avançada i amb el coneixement de la realitat i les necessitats de cada territori.

Nous programes

Reforcen l'aposta pel manteniment i la creació de l'ocupació de qualitat amb una orientació individualitzada amb una especial atenció als col·lectius vulnerables i impuls de la igualtat, també en matèria d'accés a les oportunitats d'ocupació. Aquests programes, a més, suposen un compromís amb l'Economia Social com a instrument fonamental de desenvolupament social i inclusiu i amb la dimensió local de les polítiques d'ocupació.

- Programa per a evitar la discriminació per raó d'edat: En aquest programa es contemplen accions que facilitin la reactivació i inserció laboral de persones demandants d'ocupació i serveis que siguin majors de 45 anys, preferentment desocupades de llarga durada. D'aquesta manera, la seva participació prioritària en diversos programes de polítiques actives d'ocupació i tindran accés preferent a les subvencions públiques que incentivin la seva contractació i l'emprenedoria d'una activitat per compte propi.

- Programes públics d'ocupació-formació: Es tracta d'iniciatives públiques mixtes d'ocupació-formació que permetran compatibilitzar l'aprenentatge formal i la pràctica professional en el lloc de treball. La seva durada serà de fins a 12 mesos que podrà ser superior si s'atenen persones especialment vulnerables o inclouen un servei d'orientació.

- Programa d'inclusió laboral de persones en risc o situació d'exclusió social: amb itineraris personalitzats d'inserció en col·laboració amb empreses d'inserció i les seves entitats promotores, entitats sense ànim de lucre i empreses que els contractin.

- Programa de suport a la mobilitat geogràfica: Mitjançant aquest programa se subvencionaran les despeses de desplaçament i s'incentivarà la contractació per al retorn del talent. També permetrà el trasllat de les persones víctimes de violència de gènere i, amb caràcter general, als qui decideixin treballar o emprendre en zones rurals despoblades o en risc de despoblació.

- Programa per a la igualtat entre homes i dones: per promoure mitjanes que fomentin la igualtat i l'accés i manteniment de l'ocupació, les condicions laborals i la conciliació i corresponsabilitat en la vida personal, familiar i laboral. Permetrà implantar els plans d'igualtat en empreses, incorporar una participació de dones en programes d'orientació o millora d'ocupabilitat, ajudar a la conciliació i incentivar la contractació indefinida entre altres qüestions.

- Programa d'inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere: Es podrà incrementar fins a un 10% les subvencions previstes en altres programes comuns en els quals poden participar. També rebran orientació i informació especialitzada en matèria laboral, i es proporcionarà formació específica al personal que realitzi aquestes funcions.

- Programes d'Orientació, Emprenedoria i Innovació per a l'Ocupació: El seu objectiu serà el desenvolupament pels serveis públics d'ús de funcions en els àmbits de l'orientació, la prospecció i intermediació laboral i l'emprenedoria.

Avaluació com a element clau

Els programes se sotmetran a avaluació cada any, en el marc del corresponent Pla Anual de Política d'Ocupació, així com en el trànsit d'una Estratègia pluriennal a una altra.

L'avaluació és una eina fonamental per consolidar un sistema dinàmic de polítiques actives d'ocupació susceptible d'evolucionar i adaptar-se a les circumstàncies canviants i obtenir, d'aquesta manera, pràctiques, mesures i accions més eficaces i eficients.