Ahir 30 de març de 2022 es va publicar al BOE el Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s'adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, que conté diverses previsions amb incidència en matèria de contractació pública

31/03/2022

D’una banda, mitjançant la seva disposició final trenta-unena es modifica el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s’aproven mesures urgents per a la modernització de l’Administració Pública i per a l’execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, per afegir al seu article 2 que les especialitats en matèria de contractació que preveu són aplicables a les actuacions de qualssevol de les entitats del sector públic dirigides a la gestió i execució de projectes i actuacions relacionades amb l’Instrument Europeu de Recuperació, encara que no es financin amb fons europeus. A més, es modifiquen els articles 49 –sobre autorització per contractar– i 50 –sobre tramitació d’urgència–, per estendre també als sistemes dinàmics d’adquisició l’excepció del requisit de l’autorització per contractar –prevista a la redacció inicial únicament per a contractes i acords marc–, així com la preferència per al seu despatx sobre qualsevol altre contracte pels diferents òrgans que intervinguin en la seva tramitació. També, s’afegeix a l’article 58 la previsió que els recursos especials en matèria de contractació que s’interposin davant els actes i decisions dictats en relació amb els contractes que es vagin a finançar amb fons procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència tenen caràcter d’urgents i gaudeixen de preferència absoluta davant dels respectius òrgans competents per resoldre.

D’altra banda, mitjançant la disposició final trenta-setena es modifiquen les mesures excepcionals en matèria de revisió de preus en els contractes públics d’obres establertes en el Reial decret llei 3/2022, d’1 de març –adjuntant-se un quadre comparatiu, a efectes de facilitar la visualització dels canvis. Així, se n’amplia l’àmbit d’aplicació, incloent en l’article 6 que els contractes als que aplica dita revisió excepcional, a més dels contractes que es trobin en execució a l’entrada en vigor del Reial Decret Llei, com establia la redacció originària, també els que es trobin en licitació, adjudicació o formalització en aquesta data, així com també aquells l’anunci d’adjudicació o de formalització dels quals es publiqui a la Plataforma de Contractació del Sector Públic en el període d’un any des de dita entrada en vigor. A més, també s’incorpora l’aplicació d’aquest règim de revisió als contractes adjudicats per qualssevol entitats del sector públic l’anunci de licitació dels quals es publiqui en la Plataforma esmentada en el termini d’un any des de l’entrada en vigor del Reial Decret Llei, sempre que el plec de clàusules estableixi una fórmula de revisió de preus i concorrin les circumstàncies fixades pel propi Reial Decret Llei per reconèixer la procedència de la revisió excepcional; i s’inclou la previsió no serà aplicable a les entitats del sector públic que operin en sectors regulats el règim d’inversions del qual s’hagués tancat en els últims 9 mesos. Així mateix, es modifica l’article 7 per establir que l’impacte directe i rellevant en l’economia del contracte que ha de tenir l’increment de costos per poder-se reconèixer la revisió excepcional ha de ser-ho "durant la seva vigència i fins al seu acabament, això és una vegada formalitzada l’acta de recepció i emesa la corresponent certificació final”, no ja, per tant, limitat a l’exercici el 2021 com s’establia a la redacció inicial. A més, es modifica a l’article 8 la redacció dels criteris de càlcul, així com l’article 9 per substituir, respecte del termini de presentació de la sol·licitud, la referència a què s’hagués de fer en el termini de dos mesos a comptar, bé des de l’entrada en vigor d’aquest real decret llei o bé des de la publicació dels índexs mensuals dels preus dels components bàsics de costos, relatius a l’últim trimestre de l’any 2021, si aquesta publicació fos posterior –que en no haver-se publicat encara, impedia de moment la presentació de sol·licituds–, per la previsió que la sol·licitud s’hagi de presentar "durant la vigència del contracte i, en tot cas, abans de l’aprovació, per l’òrgan de contractació de la certificació final d’obres”.

Aquest reial decret llei, d’acord amb la seva disposició final quaranta-tresena, entra en vigor el dia següent al de la seva publicació en el BOE.

Font: Junta Consultiva de Contractació Administrativa.