Llei 17/2022, de 5 de setembre, publicada al BOE número 214, de 6 de setembre de 2022

07/09/2022

Aquesta llei, pel que fa a la contractació pública, entre altres preceptes, modifica l'article 2, per introduir entre els objectius generals, el de promoure la innovació pública, entesa com aquella innovació protagonitzada pel sector públic i, en particular, la capacitat d'experimentar en política pública, dissenyar intervencions basades en evidències, regular atenent l'impacte normatiu en innovació, desenvolupar bancs de proves i desplegar una contractació pública compromesa amb la incorporació de solucions innovadores i de R+D.

Així mateix, s'afegeix un nou article 4 ter, per establir que els agents públics del Sistema Espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació posaran en marxa mesures per aconseguir la igualtat efectiva i real entre dones i homes, que podran consistir, entre altres, en mesures per incloure criteris d'igualtat entre els criteris socials en totes les fases de la contractació pública, dins del marc regulat en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), des de la definició de l'objecte del contracte i del procediment de licitació i elaboració dels plecs fins a l'execució del contracte i el seu seguiment.

D'altra banda, s'introdueix un nou article 36 sexies, per preveure l'obligació de les administracions públiques, organismes i entitats del sector públic de promoure el desenvolupament d'actuacions de compra pública d'innovació, la qual podrà tenir per objecte l'adquisició de béns o serveis innovadors, que no existeixin actualment al mercat com a producte o servei final, o la investigació de solucions a futures necessitats públiques, havent les tecnologies resultants trobar-se incardinades en alguna de les línies de l'Estratègia Espanyola de Ciència, Tecnologia i Innovació o dels plans i instruments propis de l'Administració autonòmica corresponent; i que la compra pública d'innovació podrà adoptar la modalitat de compra pública de tecnologia innovadora o de compra pública precomercial. També, es disposa que amb caràcter previ a l'inici dels processos, les administracions públiques, organismes i entitats del sector públic hauran de determinar les concretes necessitats del servei públic no satisfetes pel mercat, detallar les corresponents especificacions funcionals de la solució que es pretén assolir, així com efectuar els estudis i consultes que resultin necessaris a fi de comprovar el contingut innovador de la solució esmentada; que les licitacions a què donin lloc els procediments de compra pública de tecnologia innovadora es regiran pel previst en la LCSP, resultant en el seu cas d'aplicació les exclusions en l'àmbit de la R+D+I contemplades en la llei esmentada; i que d'altra banda, es fomentarà l'ús del procediment d'associació per a la innovació.

Finalment, es modifica la disposició addicional onzena, per introduir que serà d'aplicació la LCSP, en cas que en l'execució de les subvencions i ajuts se subscriguin contractes que s'hagin de sotmetre a aquesta llei.

La llei, d'acord amb la disposició final vuitena, entra en vigor l'endemà al de la seva publicació al BOE.