Llei 10/2022, de 23 de desembre, publicada al DOGC número 8821, de 28 de desembre de 2022

28/12/2022

L'impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient és regulat per l'article 8 de la Llei 5/2020, del 29 d'abril, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l'impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient. La lletra c de l'apartat 4 del dit article 8 fou introduïda per la Llei 2/2021, del 29 de desembre, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic, segons la qual, es troben afectats «el 20% dels ingressos relacionats amb les activitats de producció, emmagatzematge i transformació d'energia elèctrica d'origen nuclear», que «s'han de destinar a nodrir un fons per a finançar actuacions de desenvolupament socioeconòmic i de transició energètica justa de les zones afectades per l'impacte ambiental de la producció d'energia elèctrica nuclear». La lletra c afegeix, a més, que «aquest fons està adscrit al departament competent en matèria d'empresa i treball» i que «el règim de gestió d'aquest fons es regula per un reglament que ha de preveure la participació en la determinació de les prioritats d'actuació del fons, dels consells comarcals, d'altres entitats locals de caràcter supramunicipal de les zones afectades i de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives».

El fons de nova creació, conegut com a Fons de Transició Nuclear, té actualment una dotació econòmica de vint-i-quatre milions d'euros, d'acord amb el 20% que estableix la norma, i té l'objectiu de donar resposta a l'impacte d'un futur tancament de les centrals d'Ascó i de Vandellòs, que repercutiria en el teixit econòmic dels municipis del Baix Camp, Baix Ebre, Priorat, Ribera d'Ebre i Terra Alta, que envolten les centrals nuclears i que, segons les dades del Govern, en vuit o nou anys, comportaria la pèrdua d'uns tres mil llocs de treball directes, en unes comarques que ja tenen greus problemes socioeconòmics i que mostren un desequilibri molt clar respecte del conjunt de Catalunya.

Aquesta modificació legislativa augmenta el percentatge d'afectació dels ingressos relacionats amb les activitats de producció, emmagatzematge i transformació d'energia elèctrica d'origen nuclear al 50%. Així mateix, aquesta modificació delimita clarament l'àmbit territorial del fons i fixa els municipis de les comarques afectades en són beneficiaris.

Finalment, a falta de desenvolupament reglamentari, és defineix per llei el model de gestió del fons. Per aquest motiu la llei incorpora una disposició final amb què es crea un òrgan de govern de gestió del fons, en què participen el teixit social i econòmic, les administracions i, especialment, els ajuntaments que coneixen millor el territori i les seves necessitats i prioritats.

Finalment, per tal de poder complir els objectius exposats, rellançar i equilibrar els territoris beneficiaris del fons i que els municipis puguin fer ús del fons per a l'exercici del 2023, s'ha inclòs una disposició transitòria que afecta els municipis de la zona de planificació II del PENTA, perquè de manera excepcional puguin rebre els diners del fons, amb la substitució de la presentació de projectes per una justificació sobre la destinació a la realització d'actuacions. Altrament, a causa de la data d'aprovació d'aquesta norma, aquests municipis no es podrien beneficiar del fons.