Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, publicat al BOE número 9, d'11 de gener de 2023

12/01/2023

El capítol I, que conté les disposicions generals, es divideix en tres seccions:

Secció 1a Objecte i principis.

  • L'article 1 desenvolupa l'objecte i àmbit d'aplicació de la norma, assenyalant que té per objecte regular els incentius destinats a promoure la contractació laboral, així com altres programes o mesures d'impuls i manteniment de l'ocupació estable i de qualitat finançats mitjançant bonificacions en les quotes de la Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta, o desenvolupats mitjançant altres instruments de suport a l'ocupació. Així mateix, afegeix que el Govern podrà regular subvencions, desgravacions i altres mesures per a fomentar l'ocupació estable de grups específics de persones treballadores que trobin dificultats especials per a accedir a l'ocupació, i que la regulació de les mateixes es farà prèvia consulta a les organitzacions sindicals i associacions empresarials més representatives.
  • L'article 2 estableix els objectius de la norma, uns generals, en el marc de les polítiques actives d'ocupació, i altres específics.
  • L'article 3, a fi d'afavorir els objectius anteriors, contempla serveis garantits d'informació, formació i acompanyament.

Secció 2a Persones destinatàries de les mesures de foment de l'ocupació.

  • L'article 4 es refereix a les persones destinatàries de la contractació laboral incentivada, amb independència de la seva nacionalitat, origen ètnic, sexe, orientació sexual, identitat de gènere, edat, religió o creences, ideologia, discapacitat, malaltia o qualsevol altra condició o circumstància personal o social que determini el text refós de la Llei d'Ocupació. D'una banda, es presta especial atenció a les persones vulnerables o de baixa ocupabilitat, considerant-se com a tals les persones incloses en algun dels col·lectius d'atenció prioritària prevists en el text refós de la Llei d'ocupació. Per un altre, inclou com destinaries a persones treballadores que, en determinats suposits, vegin transformats els seus contractes temporals en indefinits o que vegin millorada la seva contractació per conversió de contractes indefinits a temps parcial en contractes indefinits a temps complet, o de contractes fixos discontinus a contractes indefinits ordinaris. Al mateix temps, s'estableix en quin moment han d'acreditar-se les condicions que donen accés als incentius, i que la formalització dels contractes incentivats es realitzarà en el model oficial que faciliti el Servei Públic d'Ocupació Estatal.
  • Per part seva, l'article 5 es refereix a les persones treballadores destinatàries d'altres programes o mesures d'impuls i manteniment de l'ocupació estable.
  • Tanca aquesta secció l'article 6, que conté les definicions de persones destinatàries de les mesures de foment de l'ocupació.

Secció 3a Beneficiaris dels incentius.

  • Els articles 7 i 8 es refereixen a la determinació i els requisits dels beneficiaris, respectivament. Podran ser-ho les empreses o altres ocupadors, les persones treballadores per compte propi o autònomes, les societats laborals o cooperatives per la incorporació de persones sòcies treballadores o de treball, així com les entitats públiques i privades sense ànim de lucre. No obstant això, no podran ser beneficiaris l'Administració General de l'Estat, les Administracions de les comunitats autònomes i les entitats que integren l'Administració local, així com els organismes públics i altres entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents de qualsevol de les Administracions públiques assenyalades anteriorment.
  • L'article 9 regula les obligacions de manteniment de l'ocupació, que s'unifiquen per a tots els contractes incentivats.
  • En els articles següents d'aquesta secció (articles 10 a 13) es desenvolupen, respectivament, els següents aspectes: quanties i durada i manteniment de beneficis; exclusions per a beneficiar-se dels incentius a la contractació; incompatibilitat i concurrència de beneficis; i, finalment, reintegraments.

El capítol II referent als incentius i altres instruments de suport a l'ocupació, conté tres seccions:

Secció 1a Bonificacions en les quotes de la Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta. Aquesta secció es divideix, al seu torn, en cinc subseccions:

La subsecció 1a estableix bonificacions en les quotes de la Seguretat Social per contractació laboral en les situacions següents: a) Contractació indefinida de persones amb capacitat intel·lectual límit (article 14); b) Readmissió de persones treballadores després d'haver cessat en l'empresa per incapacitat permanent total o absoluta, o per invalidesa permanent (article 15).

En la subsecció 2a s'estableixen bonificacions per la contractació de dones víctimes de violència de gènere, de violències sexuals i de tràfic d'éssers humans (article 16). Així mateix, s'estableixen bonificacions per mesures de conciliació relatives a: a) Contractes de durada determinada que se celebrin amb persones joves aturades per a substitució de persones treballadores en determinats suposats (article 17); b) Bonificacions en la cotització de les persones treballadores substituïdes durant les situacions de naixement i cura del menor o la menor, exercici corresponsable en la cura del menor o de la menor lactant, risc durant l'embaràs i risc durant la lactància natural (article 18); c) Supòsits de canvi de lloc de treball per risc durant l'embaràs o durant la lactància natural, així com suposats de malaltia professional (article 19).

La subsecció 3a contempla bonificacions per la contractació indefinida de persones en situació d'exclusió social (article 20), persones desocupades de llarga durada (article 21) i per la contractació indefinida de persones víctimes del terrorisme (article 22).

La subsecció 4a (articles 23 a 27) es referís a la contractació formativa i la seva transformació en contractes indefinits, així com a la contractació indefinida o la incorporació com a persona sòcia en la cooperativa o societat laboral de persones que realitzen formació pràctica en empreses, les bonificacions a la formació en alternança i les previstes de manera específica per al contracte predoctoral.

La subsecció 5a es refereix a l'ocupació en l'economia social i en àmbits o sectors específics. En l'article 28, s'estableixen bonificacions per la incorporació de persones treballadores desocupades com a sòcies treballadores o de treball a cooperatives i societats laborals. En aquest article es presta especial atenció a les persones joves menors de 30 anys, o persones menors de 35 anys amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 per cent. Així mateix, aquesta subsecció regula el suport a l'ocupació en àmbits i sectors específics mitjançant les següents mesures: a) Bonificació per la transformació en contractes fixos-discontinus de contractes temporals subscrits amb persones treballadores per compte d'altri agràries (article 29); b) Mesura de suport a la prolongació del període d'activitat de les persones treballadores amb contractes fixos-discontinus en els sectors de turisme i comerç i hostaleria vinculats a l'activitat turística (article 30); c) Bonificacions respecte de persones contractades en determinats sectors d'activitat i àmbits geogràfics (article 31).

Dins del capítol II, la secció 2a preveu altres instruments de suport a l'ocupació, com ara: Acords per l'ocupació en el marc de la negociació col·lectiva (article 32); Reserva d'ocupació (article 33); Plans d'igualtat en les empreses (article 34); Pactes locals i comarcals d'ocupació (article 35).

La secció 3a estableix normes comunes a les bonificacions en la cotització dividides en dues subseccions:

La subsecció 1a regula l'aplicació, control i coordinació dels beneficis en les cotitzacions de la Seguretat Social. En primer lloc, la TGSS aplicarà els beneficis de quotes, utilitzant per a això els programes i aplicacions disponibles per a la gestió liquidatòria i recaptatòria de la Seguretat Social (article 36). En segon lloc, en relació amb les bonificacions de quotes de la Seguretat Social, que es financen amb càrrec al pressupost del SEPE, aquest organisme realitzarà el control o verificació dels requisits objectius per a l'accés i manteniment a tals bonificacions, així com de la correcta aplicació dels imports d'aquestes bonificacions. Per part seva, l'Organisme Estatal Inspecció de Treball i Seguretat Social vigilarà el compliment dels requisits i exclusions, així com de les obligacions, establertes en relació amb els beneficis de quotes (article 37). Sense perjudici de l'anterior, la TGSS actualitzarà les liquidacions de quotes, aplicant, si escau, el procediment de gestió recaptatòria de la Seguretat Social quan les dades utilitzades per a l'aplicació de les bonificacions de quotes resultin corregits o modificats. Finalment, en l'article 38 es regula la necessària coordinació que ha d'existir entre la TGSS, el SEPE i la ITSS, així com entre aquests i altres administracions o organismes públics competents sobre la informació que acrediti la concurrència de les condicions objectives per a l'accés i manteniment dels beneficis en les quotes de la Seguretat Social. Per a això, hauran d'instrumentar els convenis o altres instruments jurídics de coordinació, col·laboració o cooperació, així com la interoperabilitat dels sistemes d'informació, que poguessin resultar necessaris per a garantir l'aplicació de tals beneficis, així com el seu control o verificació.

Per part seva, la subsecció 2a es refereix a l'acreditació dels requisits dels beneficiaris de bonificacions (article 39) i l'acreditació de la inexistència d'exclusions (article 40).

Finalment, el capítol III, relatiu al finançament i avaluació, inclou dos articles:

  • L'article 41, referit al finançament, assenyala que tots els incentius a la contractació indefinida prevists en la secció 1a del capítol II es finançaran amb bonificacions en les quotes empresarials a la Seguretat Social, amb càrrec a la respectiva partida pressupostària del Servei Públic d'Ocupació Estatal.
  • Per part seva, l'article 42 preveu l'avaluació de l'impacte de les mesures incloses en aquesta norma, la qual es realitzarà amb la periodicitat que es determini en el marc del model integrat de seguiment i avaluació de les polítiques actives d'ocupació i, almenys, juntament amb l'avaluació intermèdia i final de l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació. Correspondrà al Servei Públic d'Ocupació Estatal la coordinació de les citades avaluacions en el si del Sistema Nacional d'Ocupació.

Les disposicions addicionals contenen previsions sobre bonificacions de la contractació indefinida de persones joves amb baixa qualificació beneficiàries del Sistema Nacional de Garantia Juvenil; sobre els supòsits de reintegrament de subvencions i beneficis de Seguretat Social en matèria de contractació i ocupació en supòsits de deslocalització empresarial, així com sobre les bonificacions per la contractació de persones en l'entorn familiar; sobre el règim de les bonificacions en la cotització aplicables a persones treballadores per compte propi o autònomes, bonificacions per la contractació del personal investigador i limitació temporal de la bonificació per transformació de contractes temporals en el contracte per temps indefinit fix-discontinu; sobre l'establiment de nous incentius a la contractació o d'altres mesures d'impuls o manteniment de l'ocupació estable, així com les relatives al règim de compatibilitat de les reduccions i bonificacions de quotes de Seguretat Social.

Així mateix, s'incorporen tres disposicions addicionals per a regular, respectivament, les bonificacions en les quotes empresarials de la Seguretat Social relatives a la contractació de persones amb discapacitat, les bonificacions en els supòsits de contractes subscrits per empreses d'inserció i les bonificacions pels contractes de substitució de treballadores víctimes de violència de gènere o de violències sexuals, que mantenen les bonificacions actuals en les quotes patronals a la Seguretat Social aplicables a tals contractes.

En particular, en aquest reial decret llei s'incorpora una disposició addicional cinquena per a regular les bonificacions en les quotes patronals de la Seguretat Social relatives a la contractació de persones amb discapacitat.

D'altra banda, s'afegeixen sengles disposicions addicionals, en la qual es dirigeix al Govern el mandat de crear un grup per a l'estudi i impuls de mesures de reconeixement de la intermitencia en l'àmbit laboral i de la Seguretat Social dels artistes, així com una comissió per a impulsar l'avaluació i el reconeixement de determinades malalties professionals derivades de les activitats específiques en el sector cultural.

A més, mitjançant la disposició addicional quinzena es defineix com a esdeveniment d'excepcional interès públic la celebració de la Biennal Manifesta 15 Barcelona en 2024.

D'altra banda, en la disposició addicional setzena, es modifica el tipus del recàrrec d'equivalència aplicable en l'IVA mpost sobre el Valor Afegit per a les operacions que tributen al tipus impositiu del 5% que passa del 0,625 al 0,62 per cent, amb l'objectiu de facilitar la facturació, subministrament i declaració d'aquestes operacions, atès que, des d'un punt de vista tècnic aquest recàrrec amb tres decimals pot generar problemes en els sistemes de facturació.

Les disposicions transitòries preveuen, d'una banda, la normativa aplicable als incentius a la contractació en vigor i, per un altre, l'aplicació transitòria de les bonificacions en l'àmbit de la relació laboral de caràcter especial de les persones penades en institucions penitenciàries. D'altra banda, s'inclou el règim transitori aplicable als procediments de reintegrament de prestacions indegudament percebudes i de liquidació de les aportacions econòmiques a realitzar per les empreses amb beneficis que realitzin acomiadaments col·lectius que afectin treballadors de cinquanta o més anys iniciats amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest reial decret llei; i en l'última disposició transitòria, la disposició transitòria quarta, s'estableix la base de cotització aplicable als artistes de baixos ingressos inclosos en el Règim Especial dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms en 2023.

La disposició derogatòria relaciona les disposicions normatives que queden derogades amb aquest reial decret llei.

Finalment, en les disposicions finals s'aborden les modificacions normatives necessàries i imprescindibles, en coherència amb les mesures de reforma legislativa que s'aproven mitjançant aquest reial decret llei, ja d'altres disposicions legals, ja de disposicions reglamentàries. Destaca en aquest sentit la disposició final quarta de modificació del TRLGSS. En la disposició final segona es reforma la Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treball autònom. D'altra banda, s'introdueixen dues disposicions finals que inclouen modificacions de sengles reials decrets llei, el Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front al COVID-19 i el Reial decret llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra d'Ucraïna i de suport a la reconstrucció de l'illa de La Palma i a altres situacions de vulnerabilitat, amb l'objectiu d'eliminar la referència a la pandèmia com a causa de vulnerabilitat i, per tant, estendre aquesta circumstància a noves situacions que s'hagin produït amb posterioritat, com les conseqüències econòmiques i socials de la Guerra d'Ucraïna, i reflectir expressament que cap la pròrroga extraordinària quan, en el període assenyalat, finalitzi el contracte sense possibilitat de pròrrogues, ni legals ni contractuals, per a afegir la possibilitat de pròrroga extraordinària d'aquells contractes que es trobin en pròrroga a conseqüència de l'aplicació de l'article 1.566 del Codi Civil (tàcita reconducció).

En relació amb les modificacions reglamentàries, s'inclouen dues modificacions essencials per a l'adequat funcionament del sistema de protecció per desocupació. Aquestes modificacions afecten el Reial decret 625/1985, de 2 d'abril, pel qual es desenvolupa la Llei 31/1984, de 2 d'agost, de Protecció per Desocupació, i al Reial decret 1484/2012, de 29 d'octubre, sobre les aportacions econòmiques a realitzar per les empreses amb beneficis que realitzin acomiadaments col·lectius que afectin treballadors de cinquanta o més anys.

En relació amb l'entrada en vigor i amb caràcter general per raons de sistematicitat i coherència es preveu una demora de l'entrada en vigor fins a l'1 de setembre de 2023. L'anterior excepte en el cas de la prestació especial per desocupació de les persones treballadores subjectes a la relació laboral especial de les persones artistes que desenvolupen la seva activitat en les arts escèniques, audiovisuals i musicals, així com de les persones que realitzen activitats tècniques i auxiliars necessàries per al desenvolupament d'aquesta activitat, on la vacatio és fins a l'1 de juliol de 2023.