Decret 80/2023, de 18 d’abril, publicat al DOGC número 8899, de 20 d’abril de 2023

20/04/2023

Aquest decret té per objecte: establir l'estructura i fixar les normes de funcionament de l'Inventari de control del compliment de les obligacions de tramesa de documentació economicofinancera en l'àmbit local; i establir el procediment a seguir per donar compliment a les obligacions dels ens locals quant a la tramesa periòdica de documentació economicofinancera preceptiva, sense perjudici dels procediments que estableix la Sindicatura de Comptes de Catalunya, així com establir el procediment per a la suspensió del pagament de les subvencions i transferències per part de la Generalitat de Catalunya als subjectes obligats, en el cas d'incompliment, que estableix l'article 145 bis del text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya.

El Decret conté onze articles, estructurats en tres capítols, dues disposicions transitòries i una disposició derogatòria.

El primer capítol conté les disposicions generals, relatives a l'objecte, l'àmbit subjectiu d'aplicació i un conjunt de definicions que facilita la comprensió dels conceptes que s'apliquen als efectes d'aquest Decret.

El segon capítol es dedica al règim jurídic de l'Inventari de control del compliment de les obligacions de tramesa de documentació economicofinancera en l'àmbit local, que en determina l'estructura, el funcionament i la col·laboració interadministrativa amb la finalitat de mantenir actualitzat l'inventari.

El tercer capítol, sobre el compliment de les obligacions de tramesa de la documentació economicofinancera i la suspensió del lliurament de subvencions i transferències en cas d'incompliment, incorpora amb detall el procediment i els terminis per donar compliment a aquestes obligacions de tramesa documental, i el procediment per a la suspensió del lliurament de subvencions i de transferències en cas d'incompliment, així com l'aixecament d'aquestes mesures. El requeriment previ que determina no s'aplica a la Sindicatura de Comptes, que es regeix per la seva normativa pròpia.

Per últim, la disposició transitòria primera estableix que la suspensió per l'incompliment del lliurament de l'estat de deute a final d'exercici és aplicable a partir de l'exercici de 2022. I la disposició transitòria segona estableix el període durant el qual els organismes de la Generalitat que gestionen subvencions a ens locals hauran d'incorporar al seu sistema de gestió de la despesa la integració de la informació de l'Inventari.

El decret deroga l'Ordre GAP/539/2010, de 16 de novembre, per la qual es regula la presentació telemàtica dels qüestionaris dels pressupostos, i de les liquidacions dels pressupostos dels ens locals de Catalunya, dels ens dependents i d'altres entitats públiques, i es crea l'Inventari públic de control del compliment de les obligacions de tramesa de la documentació economicofinancera al Departament de Governació i Administracions Públiques i a la Sindicatura de Comptes; i, l’Ordre GRI/73/2014, de 17 de març, de modificació de l'Ordre GAP/539/2010, de 16 de novembre, per la qual es regula la presentació telemàtica dels qüestionaris dels pressupostos, i de les liquidacions dels pressupostos dels ens locals de Catalunya, dels ens dependents i d'altres entitats públiques, i es crea l'Inventari públic de control del compliment de les obligacions de tramesa de la documentació economicofinancera al Departament de Governació i Administracions Públiques i a la Sindicatura de Comptes.