Les administracions competents es troben amb la dificultat que la majoria de la ciutadania no se sent interpel·lada pel Sistema de Serveis Socials, perquè generalment l’associen a les persones que es troben en una greu situació de pobresa i d’exclusió. En l’imaginari de la ciutadania no es concep el Sistema català de Serveis Socials com un sistema troncal de l'Estat del benestar, que atén a tota la població durant tota la seva vida, i que actua com a element preventiu davant de necessitats socials de caràcter material, relacional o vinculades a l'autonomia personal, i acompanya les persones a desenvolupar el seu projecte vital. Tampoc no hi ha consciència de què fa el sistema ni com s’ha d’utilitzar i, per tant, no se’l troba a faltar o no se li exigeix quan falla o no hi és. Només quan l'atenció a la dependència i l'autonomia personal ha passat a ser un dret subjectiu, una part de la ciutadania s’ha adonat que els Serveis Socials també s'ocupen de qui, com i on ens cuidaran quan siguem grans.
Ens hem de preguntar, doncs, fins a on sap la gent tot el que els Serveis Socials poden oferir, i fins a on arriba la responsabilitat dels gestors d’aquests serveis en aquest possible desconeixement; i, alhora, fins a quin punt es pot corregir no només aquest desconeixement, sinó també les imatges tergiversades i fins i tot negatives dels Serveis Socials que a vegades circulen entre la població de comarques i municipis. En l’àmbit dels equips de Serveis Socials Bàsics municipals i comarcals, sovint aquest problema reputacional es pateix amb freqüència però no es tenen ni les eines ni el coneixement per afrontar-lo amb eficàcia.
I és amb aquest objectiu que la Federació de Municipis de Catalunya ha organitzat aquesta activitat formativa:
- per clarificar la identitat i la funció dels Serveis Socials
- per potenciar la reputació i la marca dels Serveis Socials en el territori
- per conèixer l’entorn i els diversos públics dels Serveis Socials locals per implantar una comunicació més productiva
- per adquirir coneixements eficaços i pràctics de comunicació per als objectius perseguits i
- per aprendre a estructurar el missatge en relació als Serveis Socials amb un òptim ús de les dades i dels punts forts de l’organització i dels serveis.
El termini d’inscripció finalitza a les 15 h del 6 de juny de 2023.