ODS número 4: Educació de Qualitat i ODS número 10: Reducció de les Desigualtats

Des de fa algunes dècades el fenomen de la gentrificació està transformant la composició social de molts barris de metròpolis d'arreu del món

Un procés que en molts casos acaba modificant també la demografia dels centres escolars, tot i que amb resultats dispars en funció de diversos factors locals






24/02/2025

D'entrada podria semblar que la gentrificació és una oportunitat per des-segregar escoles que, fins aleshores, han estat formades de manera molt homogènia per infants d'origen familiar vulnerable. Però les evidències demostren, i així ho corroboren les dades d'aquest estudi que ha analitzat l'evolució social d’escoles de Los Angeles, Oakland i San Diego que a la pràctica això no sempre és així: en alguns dels barris d'aquestes ciutats realment la gentrificació ha afavorit una major heterogeneïtat social en escoles que fins a aquell moment estaven molt segregades però en d'altres la nova composició demogràfica del barri és molt diferent de les escoles de la zona perquè els fills/es dels nouvinguts van a escola a d'altres barris.

Uns resultats que evidencien que l'impacte dels processos de gentrificació sobre la composició de l'alumnat de les escoles de barri depèn molt de factors locals (transport, sistema d'assignació d'escola, oferta de places escolars al municipi, qualitat dels centres, composició demogràfica dels barris, etc.) i, per tant, que les polítiques públiques municipals hi tenen influència: sistemes d'assignació d'escola amb criteris inclusius, promoure projectes escolars atractius en els barris gentrificats, corresponsabilització dels centres concertats en la integració d'alumnat d'origen desafavorit, universalitat d'accés a activitats extraescolars, establiment de mesures que permetin mantenir l'heterogeneïtat social als barris gentrificats, etc.