ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles

Millorar el servei d'autobús urbà i posar en marxa transports públics a demanda són dues solucions que s'estan aplicant a ciutats d'arreu del món per a transformar els sistemes de mobilitat urbana cap a models més sostenibles

El dilema per a molts governs locals quan es plantegen inversions en aquesta matèria és si aquests dos serveis són complementaris o són substitutius....






06/10/2025

L'experiència de la ciutat de Sioux Falls (EUA), que des de l'any 2023 compta amb un operador que presta les dues modalitats de servei de transport, permet extreure algunes lliçons al respecte. D'entrada, que el model híbrid és una bona solució per comunicar tant les zones més poblades amb línies de bus regulars com les zones amb menys població i els col·lectius amb necessitats especials de desplaçament (com les persones amb discapacitat) oferint l'opció del transport a demanda. En segon lloc, que les dades d'usuaris del transport a demanda poden esdevenir una valuosa informació per millorar els recorreguts de les línies de bus. En tercer lloc, que és molt important dimensionar adequadament la quantitat de vehicles que presten el servei de transport a demanda per reduir al màxim els temps d'espera. I, finalment, que el cost per viatger del servei de transport públic a demanda és molt superior al del transport públic tradicional, cosa que cal tenir molt present a l'hora de pressupostar el canvi de model de mobilitat; en aquest sentit la introducció de vehicles autònoms s'albira com una bona oportunitat per optimitzar el cost d'aquest servei.

Per tant, com a resposta a la pregunta inicial, es pot concloure que ambdós serveis poden conviure perquè satisfan necessitats diferents i, fins i tot, que es generen sinergies entre ells que poden contribuir a millorar-ne l’eficiència i la comoditat envers els usuaris.