Concretament en la sessió d’aquest Seminari que s’està desenvolupant aquest matí es mostra l’exemple de la millora regulatòria a l’Ajuntament de València i també el ‘sandbox’ urbà d’aquesta ciutat; i s’analitzen dos tipus diferents de comunitats energètiques reconegudes pel Dret de la UE: les comunitats d’energies renovables i les comunitats ciutadanes d’energia
22/12/2023
La primera ponència, que ha anat a càrrec d’Hilario Llavador
Cisternes, secretari general i del Ple, i José Vicente Ruano Vila, secretari
municipal, ambdós de l’Ajuntament de València, ens han descrit com s’ha
implantat la millora regulatòria municipal, com s’ha avançat per a la millora
de l’activitat regulatòria, pensant en facilitar i homogeneïtzar els treballs
dels diferents serveis municipals en l’avaluació, projecció i elaboració de les
normes, amb l’objectiu d’oferir millor qualitat i millor seguretat jurídica a
la ciutadania. En la seva intervenció, han explicat quins són els avantatges d’una
bona regulació, les conseqüències jurídiques de les deficiències en la bona
regulació i quin ha estat el procés d’incorporació de la millora regulatòria a
l’Ajuntament de València; i ha acabat la seva intervenció informant dels
indicadors, de les mesures de correció i dels objectius aconseguits.
A més, sota el títol ‘La ciutat al servei de l’experimentació
de l’ecosistema innovador’, han explicat el sandbox urbà de València. Un
sandbox és un entorn acotat, controlat i segur que permet l’experimentació i la
prova de noves solucions tecnològiques o models de negoci sota una supervisió
regulatòria limitada, amb l’objectiu d’avaluar la seva viabilitat i els riscos
associats, determinar i provar les millores necessàries i, si s’escau, orientar
desenvolupaments reglamentaris específics, abans de la seva implementació al
mercat. En aquest sentit, han afirmat que totes les ciutats i territoris volen
ser innovadors, però els seus responsables polítics i tècnics donen l’esquena a
molts dels instruments facilitadors que desenvolupen aquesta innovació i, en especial,
a la necessitat d’experimentar la innovació en entorns reals de prova. Així,
han mostrat com l’Ajuntament de València proposa canviar aquesta realitat
convertint la ciutat en un gran sandbox urbà al servei de l’experimentació de l’ecosistema
d’innovació.
La segona ponència tracta sobre la naturalesa jurídica de
les comunitats energètiques i va a càrrec de María José Alonso Mas, professora
de Dret Administratiu de la Universitat de València, que analitza quines són
les formes jurídiques que poden adoptar les comunitats d’energies renovables (CER)
i les comunitats ciutadanes d’energia (CCE) al Dret espanyol, quin és el posicionament
de les entitats locals en les CER i CCE de què formen part, ha explicat quina
és la possibilitat que un ens local s’integri simultàniament en diverses
CCE-CER, quines són les relacions entre les diferents comunitats energètiques
(les mancomunitats d’energia i les seves seves relacions amb els ens locals),
quina és la relació dels ens locals amb comunitats energètiques de les que no
en formen part, i quines són les altres formes de participació dels ens locals
en la transició energètica:
Tant les CER com les CCE tenen un caràcter associatiu i
obert a tots els interessats que compleixin amb els requisits i la possibilitat
de participació en elles de les entitats locals, o també el fet que la seva
finalitat principal consisteix en produir beneficis socials, ambientals i econòmics
als seus membres i a la localitat o a les zones locals on operen.
Als grups de treball, parlarem de l’aplicació dels principis
del dret de protecció de dades personals, a càrrec de Francisco Sánchez
Montero, delegat de protecció de dades de la Diputació de Barcelona, i es
comentarà el Decret llei 3/2023 en matèria d’habitatges d’ús turístic i s’analitzarà
la jurisprudència sobre les regulacions municipals, a càrrec de Xavier
Silvestre, lletrat consistorial de l’Ajuntament de Barcelona.