Decret 1/2025, de 7 de gener, publicat al DOGC número 9325, del 9 de gener de 2025

09/01/2025

L'article 66 del text refós de la Llei municipal i del règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, estableix les competències pròpies dels ens locals, alhora que l'article 67 determina els serveis que, en funció de la població, els municipis, independentment o associats, han de prestar obligatòriament.

Els articles 188 i 189 de la mateixa Llei defineixen el Pla únic d'obres i serveis de Catalunya (en endavant, PUOSC) com un programa específic del Pla director d'inversions locals de Catalunya, que ha d'aprovar el Govern de la Generalitat.

L'article 1.1 de la Llei 23/1987, de 23 de desembre, per la qual s'estableixen els criteris de finançament del PUOSC i les bases per a la selecció, la distribució i el finançament de les obres i els serveis a incloure-hi, disposa que mitjançant el PUOSC s'instrumenta la cooperació econòmica per a la realització de les obres i els serveis de competència municipal, preferentment els mínims i obligatoris.

La Generalitat de Catalunya va assumir les competències en matèria de cooperació econòmica a les obres i els serveis de competència municipal l'any 1980 i, en aquest sentit, el PUOSC ha representat una eina fonamental per donar suport als ajuntaments en la prestació de serveis a la ciutadania.

Atès que ha finalitzat el període 2020-2024, i per mantenir la continuïtat de la cooperació econòmica amb el món local, cal aprovar les bases reguladores del PUOSC per al període 2025-2029.

L'objectiu del PUOSC és impulsar accions per fer possible executar les estratègies territorials que han de permetre als ens locals consolidar els criteris de desenvolupament que afavoreixin la generació d'oportunitats, i també assolir un objectiu de millora i fer un canvi en la dinàmica existent per impulsar les accions territorials prioritàries.

Entre les novetats del nou PUOSC, cal esmentar que l'assignació de les subvencions del nou període es farà en règim de concurrència no competitiva, fet que comportarà una simplificació i reducció de les càrregues administratives molt important, tant per a les entitats locals sol·licitants com per als òrgans administratius de la Generalitat encarregats de la tramitació.

S'assignaran els projectes subvencionables dels municipis i entitats municipals descentralitzades per anualitats d'acord amb l'anualitat sol·licitada, amb prioritat per a les entitats locals de menys població.

Així mateix, s'estableix la possibilitat que l'òrgan concedent, amb la sol·licitud prèvia de l'ens local beneficiari, autoritzi la novació objectiva del projecte subvencionat que comporti la modificació substancial o la substitució del projecte subvencionat per un nou projecte.

D’acord amb això, es decreta:

I.- Bases reguladores. Aprovar les bases reguladores del PUOSC, que consten en l'annex 1 d'aquest Decret, i els imports resultants de l'aplicació de la fórmula de repartiment de les disponibilitats pressupostàries per a cada municipi per a tot el període, que estableix la base 5.1, que consta a l'annex 2.

II.- Finançament. El PUOSC per al període 2025-2029 es finança amb subvencions de la Generalitat; concretament, el Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya destina al PUOSC 2025-2029 la quantitat de 500 milions d'euros (500.000.000 €) de recursos propis, d'acord amb el repartiment previst a l’article 2. Complementen el finançament del PUOSC les aportacions dels ens locals que resultin beneficiaris d'aquestes subvencions.

III.- Convocatòria. La convocatòria única de subvencions del PUOSC per al període 2025-2029 s'obre per resolució de la persona titular del departament competent en matèria de cooperació amb l'Administració local de Catalunya.

IV.- Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.