La coproducció ha atret des de fa anys l'interès de molts governs com a model de prestació dels serveis públics innovador i participatiu. Les retallades de serveis públics provocades per la crisi, i la innovació social que va començar a germinar, van donar l'impuls definitiu a aquesta estratègia com a alternativa a mig camí entre la prestació directa per part de l'administració i la privatització






21/01/2019

En el marc d'aquest nou enfocament participatiu en la prestació de serveis públics convergeixen molts conceptes diferents que convé diferenciar:

- Coproducció: participació dels propis usuaris en la prestació del servei.

- Coresponsabilització: cooperació entre diferents actors per millorar el benestar públic.

- Cocreació: participació en el disseny i la planificació del servei.

Parlant concretament de la coproducció, la qualitat de la col·laboració està molt lligada a 4 aspectes:

- Inclusivitat del procés: adaptant-lo a les diferents necessitats i preferències, reforçament del sentiment de "propietat" del servei, transparència total sobre el funcionament (presa de decisions, avaluació, finances, etc.), tenint especial atenció amb els col·lectius que habitualment tenen menys visibilitat, etc.

- Innovació: obrir-se a canvis i a noves solucions (incloent processos, productes i paradigmes), donar espai a l'experimentació i al risc, i acceptar èxits i fracassos com a part del procés d'aprenentatge.

- Reciprocitat: reconeixement de la dependència mútua, distribució del poder i aprendre com a procés compartit.

- Valor afegit: mesurar l'impacte i els resultats, establir canals de cooperació amb altres actors/organitzacions, avaluació de la percepció per part dels usuaris, etc.

Finalment el document exposa el procés d'implementació de serveis coproduïts articulat en 4 fases:

- Preparació: creació de l'equip, capacitació i construcció d'un "univers" compartit.

- Codefinició dels reptes: amb la participació d'usuaris, amb la implicació de nous actors, etc.

- Cocreació de la solució: sovint amb l'organització d'un work-shop de 3 dies on es convida una àmplia diversitat d'actors.

- Implementació de la solució: amb un pla pilot, un "pla de negoci", les aliances necessàries i els recursos requerits.