El Reial decret llei 8/2019, de 8 de març, publicat al BOE número 61, de 12 de març, té per objecte l'aprovació de mesures de protecció social i la introducció d’algunes mesures de foment de l'ocupació per garantir el manteniment de l'ocupació en col·lectius especialment sensibles a la inestabilitat laboral i l'atur (aturats de llarga durada, treballadors del camp, treballadors fixos discontinus en activitats turístiques, etc.)

18/03/2019

El reial decret llei també inclou determinades disposicions dirigides a establir el registre de la jornada de treball, als efectes de garantir el compliment dels límits en matèria de jornada.

En aquest sentit el capítol I del reial decret llei inclou determinades mesures de protecció social:

• L'article 1 del reial decret llei preveu la modificació de la regulació del subsidi per desocupació per a majors de 55 anys en sis aspectes: reducció de l'edat d'accés de 55 a 52 anys; supressió del requisit de tenir complerta l'edat de 52 anys en el moment del fet causant del subsidi, permetent l'accés quan es compleixi aquesta edat i recollint en la regulació la jurisprudència del Tribunal Suprem sobre aquesta qüestió; increment de la seva durada màxima, de manera que, si abans es percebia fins que la persona beneficiària pogués accedir a qualsevol de les modalitats de pensió contributiva de jubilació, es percebrà fins al compliment de l'edat ordinària de jubilació; eliminació de la consideració de les rendes de la unitat familiar per a l'accés al subsidi; increment de la quantia de la cotització per la contingència de jubilació durant la percepció del subsidi del 100 al 125 per cent del límit mínim de cotització vigent en cada moment; i l'eliminació dels percentatges aplicables a la quantia del subsidi quan prové d'un treball desenvolupat a temps parcial.

• L'article 2, preveu l'increment de l'assignació econòmica per fill a càrrec fins als 341 euros anuals i fins als 588 euros anuals en el cas de les famílies en situació de pobresa severa, les quals estan en una situació d'urgent i extraordinària necessitat.

• L'article 3 incrementa les quanties mínimes de la pensió contributiva d'incapacitat permanent total per a menors de 60 anys.

• L'article 4 modifica la Llei 47/2015, de 21 d'octubre, reguladora de la protecció social de les persones treballadores del sector marítim-pesquer, amb l'objectiu d'adequar el seu catàleg de prestacions a les novetats regulades pel Reial Decret -llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en l'ocupació.  S'introdueix per tant, la nova prestació per exercici coresponsable de la cura del lactant, així com s'adeqüen les referències a maternitat i paternitat a la nova denominació de naixement i cura del menor, remetent, per a la seva regulació al que disposa el text refós de la Llei general de la Seguretat Social.

• L'article 5 regula una reducció de quotes per als treballadors enquadrats en el sistema especial per a treballadors per compte d'altri agraris, establert en el Règim General de la Seguretat Social.

• L'article 6 modifica l'article 249 ter del text refós de la Llei general de la Seguretat Social, a l'efecte d'ampliar el termini de sol·licitud de la situació d'inactivitat d'artistes en espectacles públics.

El capítol II del reial decret llei inclou diferents mesures dirigides a fomentar l'ocupació indefinida en determinats sectors d'activitat i de persones aturades de llarga durada.

• L'article 7 articula el «Pla de conversió de contractes temporals de treballadors eventuals agraris en contractes indefinits» que inclou els treballadors fixos-discontinus.

• L’article 8 s'introdueix una bonificació per la contractació laboral de persones aturades de llarga durada. D'aquesta manera, es pretén incentivar la contractació indefinida de persones aturades i inscrites a l'oficina d'ocupació almenys 12 mesos en els 18 mesos anteriors a la contractació, mitjançant una bonificació mensual de la quota empresarial a la Seguretat Social. Per a l'aplicació d'aquesta bonificació, s'estableix que s'haurà de mantenir en l'ocupació al treballador contractat almenys tres anys des de la data d'inici de la relació laboral.

• L'article 9 s'estableix una mesura de suport a la prolongació del període d'activitat dels treballadors amb contractes fixos discontinus en els sectors de turisme i comerç i hostaleria vinculats a l'activitat turística.

El capítol III inclou reformes normatives dirigides a regular el registre de jornada, com a forma de combatre la precarietat laboral.

• L’article 10 modifica el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors per regular el registre de jornada als efectes de garantir el compliment dels límits en matèria de jornada. Així l’article dona una nova redacció a l'apartat 7 de l'article 34 del TRLET, i faculta al Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat per regular el registre de jornada, per a aquells sectors, treballs i categories professionals que per les seves peculiaritats així ho requereixin També afegeix un nou apartat 9 a l’art. 34 del TRLET.

• L'article 11 modifica el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, per tipificar com a infraccions en l'ordre social les derivades d'incompliments relatius al registre de jornada, concretament modifica el seu art. 7.5.

Dins de les disposicions de la part final del reial decret-llei:

• La disposició addicional primera assenyala que el Govern constituirà abans del 30 de juny d'enguany un grup d'experts i expertes per a la proposta d'un nou Estatut dels Treballadors.

• La disposició addicional segona, té el seu origen en la Llei Orgànica 2/2009, de 11 de desembre, de reforma de la Llei Orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, que va afegir a la mateixa l'article 2 ter, establint que els poders públics han de promoure la plena integració dels estrangers a la societat espanyola. Per a això es contempla que el Govern i les comunitats autònomes acorden a la Conferència Sectorial d'Immigració programes d'acció biennals per reforçar la integració social dels immigrants i que aquests programes siguin finançats amb càrrec a un fons estatal per a la integració dels immigrants, que es dotarà anualment, i que podrà incloure fórmules de cofinançament per part de les administracions receptores de les partides del fons. Aquest Fons és l'instrument necessari per articular la col·laboració entre l'Administració General de l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals per al desenvolupament conjunt d'una estratègia d'integració d'immigrants, sol·licitants d'asil i beneficiaris de protecció internacional que permeti garantir la cohesió social , donar resposta al repte dels nous fluxos migratoris i garantir el respecte dels drets i obligacions internacionalment reconeguts.

• La disposició addicional tercera, relativa a l’avaluació de les mesures de foment de l'ocupació indefinida del capítol II, estableix que les mesures de foment de l'ocupació indefinida incloses al Reial decret llei seran objecte d'avaluació en els termes que preveu la disposició.

• La disposició transitòria primera estableix que el límit de 30 anys establert en l'article 97.c) de la Llei 18/2014, de 15 d'octubre, en la redacció que en fa la disposició final primera d'aquest Reial decret llei, és aplicable als joves que estiguessin inscrits al fitxer del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, així com a aquells que hagin sol·licitat la seva inscripció, amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta norma. Així mateix, estableix que, per beneficiar-se d'una acció derivada del Sistema Nacional de Garantia Juvenil amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei, és aplicable el límit d'edat màxim de 30 anys que regula l'article 88.e) de la Llei 18/2014, de 15 d'octubre, en la redacció que en fa aquest reial decret llei.

• La disposició transitòria segona està destinada a aclarir el règim transitori d'aplicació de l'article 308 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social després de la modificació operada pel Reial decret llei 28/2018, de 28 de desembre. L'1 de gener de 2019 va entrar en vigor una nova mesura per la qual, a partir del dia 61 d'incapacitat temporal, per les mútues col·laboradores, entitat gestora o Servei Públic d'Ocupació Estatal, s'abonarien les cotitzacions dels treballadors autònoms, amb càrrec a les quotes de cessament d'activitat. Ara bé, l'aplicació de la mateixa ha generat dubtes interpretatius que s'han d'aclarir de forma urgent i imprescindible, per resultar necessari per a l'aplicació d'una norma en vigor, quedant per tant prou acreditada la seva extraordinària i urgent necessitat que motiva la seva regulació mitjançant reial decret llei.

• La disposició transitòria tercera, sobre la prestació de paternitat, estableix que amb efectes de 8 de març i fins al 31 de març de 2019, seguirà sent aplicable el règim jurídic de la prestació de paternitat contingut en el capítol VII del títol II del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, en la redacció vigent a 7 de març de el 2019.

• La disposició final primera, sobre el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, modifica els articles 88, 97, 98.5, 101.4 i 112 de la Llei 18/2014, de 15 d'octubre, d'aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l'eficiència, amb el objectiu, d'una banda, de donar més seguretat jurídica als joves susceptibles d'inscripció en el fitxer del Sistema Nacional de Garantia Juvenil i, de l'altra, per evitar qualsevol possible incertesa relativa a la publicació periòdica de la taxa d'atur del col·lectiu de joves entre 25 i 29 anys.

• I, finalment, l'entrada en vigor del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en l'ocupació i l'ocupació fa necessària per raons de seguretat jurídica la introducció de les disposicions transitòria tercera (sobre la prestació de paternitat) i final segona (que modifica el text refós de la Llei general de la Seguretat Social). Concretament, en relació a la prestació de paternitat s’estableix que amb efectes de 8 de març i fins al 31 de març de 2019, seguirà sent aplicable el règim jurídic de la prestació de paternitat contingut en el capítol VII del títol II del text refós de la Llei general de la Seguretat Social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, en la redacció vigent a 7 de març de el 2019.

Pel que a l’entrada den vigor del Reial decret llei cal tenir present que, amb caràcter general, entra en vigor el dia 13-03-2019, excepte en els casos següents:

­ Les modificacions relatives al subsidi per a majors de 52 anys (art. 1) que s'aplicaran als drets al subsidi que neixin o es reprenguin a partir de la seva entrada en vigor, així com als que en aquesta data s'estiguin percebent pels seus beneficiaris.

­ El arts. 2, 4, 7 i 8 entraran en vigor l’1 d’abril de 2019.

­ Finalment, el registre de jornada regulat per l'art. 10 del Reial decret llei serà aplicable a partir del 13-05-2019.