Adaptar els sistemes de serveis públics a una demanda en augment i en procés d'heterogeneïtzació requereix d'un esforç d'innovació, i de l'articulació d'una nova relació entre el sector públic i la ciutadania. Cal doncs passar d'un model jeràrquic, transaccional i reactiu a un model col·laboratiu, de poder compartit i preventiu. Aquest repte coincideix en un moment d'auge de l'interès ciutadà per empoderar-se i d'aparició de noves eines participatives mitjançant les noves tecnologies, un conext molt favorable per impulsar aquesta transformació






04/04/2019

Però per aprofitar aquesta energia ciutadana cal modificar els sistemes de governança i els criteris d'organització de les administracions locals a fi i efecte de:

- Facilitar l'empoderament de les comunitats: dotar-les de capacitat de decisió i d'autogestió.

- Dotar de recursos les comunitats: no només amb capacitat de decisió sobre algunes partides pressupostàries sinó fins i tot transferint-los fonts de finançament pròpies.

- Crear una cultura de col·laboració: tant a l'interior de la mateixa estructura administrativa com entre les organitzacions comunitàries.

- Obrir els processos de presa de decisions als actors locals.

- Fer les organitzacions comunitàries corresponsables en la prestació de serveis sota diverses fórmules (coproducció, subcontractació, col·laboració, etc.).

Això exigeix, també, un canvi de rol dels càrrecs electes, l'adopció de mesures per fer al màxim de plurals els mecanismes de cooperació (evitant la seva "captura" per part dels col·lectius tradicionalment més actius).

Exemples com ara les Assemblees ciutadanes per debatre sobre problemes locals de Gdansk (Polònia), els Consells Ciutadans de Vorarlberg (Àustria), la flexibilització i l'increment de l'autonomia en la prestació de servei per part dels assistents socials per poder-se adequar a les necessitats dels usuaris a Rutland (Regne Unit), el projecte de col·laboració entre diverses institucions locals (escoles, hospitals, restaurants, ONGs, etc.) per combatre l'obesitat a Somerville (Estats Units) o l'adopció de mesures proactives d'ajuda i d'assistència social (en lloc de sancionadores) quan es detecta una família que no pot pagar els impostos municipals a Gateshead (Regne Unit), demostren l'enorme potencial d'aquest nou paradigma.