Les administracions locals i regionals estan especialment exposades als conflictes d'interès a causa de la seva proximitat a ciutadans i empreses, i la seva elevada capacitat de despesa. Aquest manual ofereix un paquet de recomanacions per al disseny d'estratègies per prevenir i combatre els comportaments irregulars en aquests nivells d'administració






08/05/2019

D’aquestes recomanacions, destaquen:

- L'aprovació de codis de conducta: que delimitin amb precisió què es considera un conflicte d'interès, quins és el comportament que s'espera dels càrrecs electes al respecte, i quins procediments s'estableixen per gestionar les situacions de conflicte d'interès. En aquest sentit l'experiència demostra que un excés de rigidesa és contraproduent i, per tant, que cal trobar l'equilibri entre la regulació i un cert marge de flexibilitat; les evidències sobre els països escandinaus, amb una regulació mínima i una baixa incidència de comportaments corruptes, demostren que no hi ha corelació entre la densitat normativa i nivell de corrupció.

- Les mesures de transparència: declaracions de patrimoni, declaracions de segones activitats laborals, registres de regals rebuts, etc. Mesures que han de ser aplicades tant als càrrecs electes com també als tècnics que participen en la presa de decisions.

- Les mesures dirigides a la transformació de la cultura organitzativa: impulsant els lideratges ètics, accions formatives sobre integritat en l'acció pública, avaluant periòdicament les actituds i els comportaments dels treballadors/es públics en aquesta matèria o instituint comitès d'ètica.