Les inversions en cultura (bé sigui en activitats o en patrimoni cultural) constitueixen estratègies de desenvolupament local inclusiu amb efectes positius sobre l'atractiu de la ciutat, la identificació dels veïns amb el municipi i la qualitat de vida. Aquest informe recull 71 bones pràctiques d'arreu d'Europa, de temàtica i característiques ben diverses






06/06/2019

Destaquem de les bones pràctiques, les següents:

- El programa per a enriquir l'oferta d'activitats culturals entre els diversos pobles petits de la Vall del Loira (França) com a estratègia de revitalització i de lluita contra l'aïllament rural.

- L'estratègia cultural de la ciutat de Cēsis (Letònia) que va ser mereixedora del reconeixement de Capital Cultural Europea l'any 2014. Amb els objectius de dinamitzar el turisme cultural, reforçar la identificació amb la ciutat i el seu atractiu i fomentar el desenvolupament de la indústria cultural, l'estratègia cultural de Cēsis ha permès consolidar un ric programa d'activitats, incrementar en un 60% el turisme a la ciutat, acollir un col·lectiu d'artistes que va augmentant any rere any, i rehabilitar bona part del seu patrimoni històric.

- Regeneració del barri històric de Dublín "Temple Bar" per a convertir-lo en una zona de moda amb oferta cultural, activitats econòmiques creatives, residència d'artistes, etc.

- Construcció del Centre d'Arts KulttuuriKauppila (a Oulu, Finlàndia). Situada en una zona rural ofereix una oferta d'activitats culturals i exposicions, és seu de diversos artistes, organitza cursos de formació artística i ha esdevingut un atractiu turístic.

- Galeria d'art urbà als carrers de Lisboa.

- Regeneració d'una zona industrial en declivi a Zollverein (Alemanya). El projecte ha permès aprofitar el patrimoni industrial per a crear una zona de desenvolupament cultural que acull moltes empreses creatives, atreu visitants i organitza moltes activitats culturals.

- El teatre "Corner Teateret" de la ciutat noruega de Bergen ha esdevingut un potent factors de dinamització cultural i de la vida social del municipi. Ofereix un ampli programa d'activitats culturals dirigides a diversos públics i ha afavorit la revitalització de l'entorn.

- El projecte "IncrediBOL!" a la ciutat italiana de Bologna ha permès l'articulació d'una xarxa de col·laboració entre els emprenedors, companyies i professionals del ric sector creatiu i cultural de la ciutat.

- Creative Brno (Brno, República Txeca): transformació d’una antiga presó en un centre d’arts i d’activitats creatives com a part d’un Pla Estratègic Local per impulsar la cultura, les indústries creatives i per atreure talent.

- L'estratègia per impulsar i atreure activitats i empreses del sector creatiu i cultural a Gant (Bèlgica) mitjançant activitats i projectes distribuïdes arreu de la ciutat: L’’”Illa creativa”, el projecte de regeneració d’un barri històric adjacent al centre de la ciutat, la construcció d’una nova biblioteca municipal, la rehabilitació d’un antic teatre (Winter Circus) en un centre d’arts i innovació, la creació d’una plataforma on-line (Ministry of Makers) per donar impuls a l’emprenedoria de disseny, etc.

- Rehabilitació d'un antic escorxador per a convertir-lo en un hub d'activitats creatives i una incubadora d'empreses del sector (Karlsruhe, Alemanya).

- La cultura com a part del currículum educatiu (Espoo i Helsinky, Finlàndia): oferta d’activitats per part de diverses institucions culturals dels municipis (museus, biblioteques, companyies de dansa, teatres, etc.) dirigides a les escoles per treballar el contingut d’assignatures (matemàtiques, educació artística, educació física, etc.). L’objectiu principal és garantir l’accés de tot l’alumnat a la cultura.

- Creació del centre d'activitats creatives "High House Production Park" a Thurrock (Regne Unit). Ofereix espais a empreses creatives, estudis per a fer-hi gravacions, agenda d'activitats, oferta d'accions formatives, etc.

- Com a part de l'estratègia de desenvolupament cultural Utrecht (Bèlgica) ofereix equipaments i activitats de caràcter molt innovador per a dinamitzar la indústria dels videojocs.

- Posada en marxa d'un "passaport" d'activitats culturals a la ciutat d'Aalst (Bèlgica) que dóna accés a descomptes i entrades gratuïtes.

- Creació del Tabor Cultural Centre (a Ljubljana, Eslovènia), una organització dedicada a organitzar activitats culturals i socials en un barri desafavorit de la ciutat. Ha permès la revitalització del barri gràcies a l'oferta de múltiples activitats (moltes d'elles de petit format i organitzades pels propis veïns com per exemple ajardinament de places, actuacions musicals, reparació de mobiliari urbà, representacions d'art de carrer, etc.).

- Organització del FUNCITY Festival (a Varna, Bulgària), una agenda d'una setmana d'activitats dirigides a joves: musicals, esportives, artístiques, etc.

- Rehabilitació del "Matadero de Madrid” per transformar-lo en un centre cultural i de creació artística.