ODS número 9: Indústria, innovació i infraestructures i ODS número 16: Pau, justícia i institucions sòlides
La proliferació de nous models de transport compartits, com per exemple e-scooters, bicing o car-sharing, ha transformat completament els sistemes urbans de mobilitat. Comptar amb una bona regulació dels serveis que ofereix aquest nou sector de l'e-mobilitat constitueix una eina essencial per maximitzar-ne els efectes positius (abaratiment del transport, diversificació de les possibilitats d'elecció, major disponibilitat, major comoditat, aprofitament de nous nínxols de mercat, etc.) i minimitzar-ne els possibles efectes indesitjats (manca de mesures de seguretat, condicions laborals precàries dels treballadors d'aquest tipus d'empreses, ocupació de l'espai públic, competència deslleial amb altres sectors del transport, etc.)






27/12/2019

Com en d'altres processos de transformació, la regulació ha anat més lenta que els esdeveniments, i la implantació d'aquest tipus d'empreses és ja un fet en la majoria de ciutats sense que existeixi un marc normatiu que en reguli l'activitat, cosa que ha donat lloc a tensions i conflictes.

Davant d'aquesta situació el més recomanable és abordar una revisió global de la regulació del sector del transport local amb la participació de totes les parts, evitant obstaculitzar el desenvolupament de la innovació, garantint un tracte equitatiu respecte els sectors tradicionals (per tant no discriminar positivament els operadors que tenen una posició dominant), tenint en compte les especificitats de cada subsector i incorporant els objectius mediambientals de la ciutat (per tant, "penalitzant" els mitjans més contaminants); també és important maximitzar la transparència en els criteris reguladors que s'han aplicat a fi de facilitar-ne l'adaptació tenint en compte la ràpida evolució del sector. Finalment també cal preveure les necessitats d'inversió que requereixen alguns d'aquests modes de transport (carrils bici, estacions d'aparcament, etc.).