Aquest reglament, aprovat pel Decret 271/2019, de 23 de desembre, publicat al DOGC núm. 8032, de 30 de desembre de 2019, té per objecte regular l'abast, el contingut i el funcionament del Registre de subvencions i ajuts de Catalunya (RAISC), que es configura com un registre únic que engloba totes les subvencions i ajuts atorgats per les administracions públiques de l'àmbit territorial de Catalunya, sense perjudici de l'existència d'altres registres o bases de dades creats amb altres finalitats

10/01/2020

Aquest reglament es compon de vuit articles i dues disposicions transitòries.

L’article 1 descriu l’objecte i finalitats del RAISC, que són la promoció de la transparència, la millora de la planificació, gestió i coordinació de l’activitat de foment i la lluita contra el frau.

L’article 2 defineix la tipologia de subvencions i ajuts públics que constitueix l’àmbit d’aplicació objectiu del RAISC i l’article 4 descriu el contingut de les dades que s’han de subministrar. Cal esmentar que el Reglament fa extensiu l’àmbit objectiu RAISC a tota classe d’ajuts públics, la qual cosa és un tret distintiu d’aquest registre respecte de la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) prevista per l’àmbit estatal.

L’article 3 determina la relació d’entitats que resten obligades a subministrar les dades al RAISC, entre d’altres, les entitats que integren l’administració local i les entitats públiques en què participen de manera majoritària.

L’article 5 estableix els terminis en què s’ha de subministrar la informació al RAISC, que varien en funció del tipus de dada.

L’article 6 descriu els efectes del subministrament de la informació al RAISC. Sobre aquest punt cal tenir en compte que el RAISC i la BDNS són registres diferents i, en conseqüència, la remesa d’informació a l’òrgan de gestió del RAISC no eximeix de les obligacions que determina la normativa estatal quant a la BDNS. Tot i això, l’article 6.3 del Reglament obre la possibilitat que en un futur la Generalitat assumeixi les obligacions dels ens locals en relació a la BDNS, previ acord entre l’administració estatal i autonòmica.

L’article 7 determina l’òrgan responsable de l’administració i custòdia del RAISC -la Intervenció General de la Generalitat- i les funcions que desenvolupa en aquell àmbit d’actuació. Per la seva banda, l’article 8 regula el règim d’accés a les dades del RAISC.

La part final del Reglament conté dues disposicions transitòries que cal esmentar. La primera estableix un període transitori d’un any en què les entitats obligades al subministrament d’informació podran aplicar l’actual règim de publicitat de subvencions. Al seu torn, la disposició transitòria segona estableix que la tramesa d’informació al RAISC dona per complertes determinades obligacions dels ens locals que imposa la normativa catalana en matèria de transparència, accés a la informació i bon govern.