S’aprova el Pla d'inspecció ambiental integrada de Catalunya per al període 2020-2022. Aquest Pla és un document marc de caràcter pluriennal que estableix les orientacions estratègiques en matèria de comprovació i verificació de les activitats subjectes al règim administratiu d’autorització ambiental (Resolució TES/394/2020, d’11 de febrer, publicada al DOGC número 8066, de 18 de febrer de 2020)

19/02/2020

El principi de prevenció en l’àmbit ambiental persegueix evitar la contaminació des de l’origen, abans que sigui necessari reduir els efectes perjudicials o restaurar recursos afectats. Des d’aquest vessant, la Unió Europea i els estats membres han aprovat normatives que tenen com a objectiu prevenir i reduir l’impacte ambiental que provoquen les diferents instal·lacions i activitats implantades al territori. És per això que la normativa vigent subjecta a determinades instal·lacions i activitats a un règim administratiu d’autorització ambiental que fixa les condicions ambientals exigibles per a l’exercici de l’activitat, així com els valors límit d’emissió de les substàncies contaminants.

En aquest escenari, els plans d’inspecció ambiental i els programes periòdics que es desenvolupen constitueixen l’eina principal a l’hora d’establir les actuacions d’inspecció ambiental dels establiments inclosos al seu àmbit d’aplicació, a més de permetre el seguiment i la vigilància de les activitats sotmeses als procediments ambientals.

El Pla comprèn set capítols: El primer és de caràcter introductori i descriu els antecedents de l'activitat inspectora i la normativa aplicable en matèria d'inspecció ambiental, així com el marc competencial. El capítol segon assenyala la finalitat d’aquest Pla i els objectius estratègics que es plantegen amb la finalitat de protegir el medi ambient de Catalunya i assegurar un desenvolupament sostenible. El capítol tercer comprèn les definicions dels conceptes i els termes clau. El capítol quart fa referència a l'abast d'aplicació del pla, els recursos disponibles i el criteri establert per a la distribució de les actuacions d'inspecció entre les unitats del Departament de Territori i Sostenibilitat que tenen atribuïdes la funció d'inspecció ambiental integrada de les activitats cobertes pel pla. El capítol cinquè detalla el contingut dels programes anuals que han de donar operativitat al pla d’inspecció. El capítol sisè descriu les accions previstes per fomentar la qualitat, la competència i la millora continua del pla, com ara la formació del personal inspector, l'intercanvi d'experiències i les activitats de coordinació. El capítol setè estableix indicadors per dur a terme l'avaluació, seguiment i revisió del pla.

L’objectiu general del Pla d’inspecció és comprovar el grau de compliment dels requisits imposats en les autoritzacions ambientals integrades dels establiments inclosos al seu àmbit d’aplicació i detectar activitats no autoritzades ni avaluades. Aquest abasta tots els establiments amb autorització ambiental que porten a terme alguna de les activitats següents:

a) Activitats incloses en l’àmbit d’aplicació de la normativa bàsica que transposa la Directiva d’Emissions Industrials (Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre), en endavant identificats com a establiments DEI. Aquestes activitats resten classificades en l’annex I.1 de la Llei 20/2009, del 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats.

b) Altres activitats classificades en l’annex I.1 de la Llei 20/2009, del 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats i no incloses en l’àmbit d’aplicació anterior, en endavant identificats com a establiments no DEI.

Des del punt de vista dels recursos humans, el sistema d’inspecció ambiental compta amb la capacitat del personal tècnic adscrit a les unitats d’inspecció del DTES, però també pot sol·licitar-se la col·laboració d’altres agents com el personal tècnic adscrit als serveis municipals dels ajuntaments o els funcionaris del cos d’Agents Rurals.

La inspecció ambiental integrada comprèn la verificació del compliment de les condicions establertes en l’autorització ambiental en matèria d’emissions a l’aire, aigua, residus, sòls, sorolls i vibracions, contaminació lumínica o d’altres matèries sectorials que s'hagin fixat.

Finalment cal recordar que en el marc d'aquest Pla d’inspecció 2020-2022 s’han d’aprovar Programes d’Inspecció per als anys 2020, 2021 i 2022.