El Reial Decret 902/2020, de 13 d’octubre, publicat al BOE número 272, de 14 d’octubre, té per objecte l’establiment de mesures específiques per a fer efectiu el dret a la igualtat de tracte i a la no discriminació entre dones i homes en matèria retributiva, desenvolupant els mecanismes per identificar i corregir la discriminació en aquest àmbit i lluitar contra la mateixa, promovent les condicions necessàries i removent els obstacles existents

14/10/2020

L’RD s’estructura en quatre capítols, onze articles, quatre disposicions addicionals, una disposició transitòria única i quatre disposicions finals:

• El capítol I, relatiu a l'objecte i àmbit d'aplicació del reial decret, consta de dos articles. L’art. 1 es refereix a l’objecte. L'art. 2 estableix l’àmbit personal d'aplicació de l’RD, la qual cosa inclou les relacions laborals regulades en l'Estatut dels Treballadors.

• El capítol II defineix dos elements bàsics per a fer efectiu el dret a la igualtat de tracte i no discriminació: el principi de transparència, que permet obtenir informació suficient i significativa sobre el valor i quantia de les retribucions permetent deduir i identificar possibles discriminacions, tant directes com indirectes; i l'obligació d'igual retribució per treballs d'igual valor, aportant totes les dades que han de ser tinguts en compte per a un correcte exercici de valoració.

• El capítol III desenvolupa en diferents seccions els instruments que fan possible el principi de transparència retributiva. La secció 1a inclou, les normes generals sobre el registre retributiu, desenvolupant els elements objectius, personals i temporals de l'obligació de registre establerta en l’art. 28.2 de l’ET, com les normes que es refereixen de manera específica al registre d'empreses amb obligació d'auditoria. Així mateix, i com a element clau del principi de transparència, es garanteix l'adequat accés de les persones treballadores a la informació continguda en el registre retributiu, a través de la representació legal en tot cas quan aquesta existeixi, o de manera directa, i en aquest cas la informació a facilitar es limitarà a les diferències percentuals que existissin en les retribucions fetes una mitjana de de homes i dones, que també hauran d'estar desagregades en atenció a la naturalesa de la retribució i el sistema de classificació aplicable. La secció 2a s'ocupa del concepte i contingut de l'auditoria retributiva. Així, l'auditoria retributiva ha d'incorporar les dades necessàries per a comprovar que el sistema de retribució existent en l'empresa garanteix de manera transversal i completa l'aplicació efectiva del principi d'igualtat entre dones i homes. També ha de permetre la definició de les diferents necessitats per a evitar, corregir i prevenir obstacles existents o que poguessin produir-se. La secció 3a per la seva part estableix la necessària transparència en la negociació col·lectiva i l'adequada valoració dels llocs de treball.

• El capítol IV concreta l'abast de la tutela judicial i administrativa, recordant el valor de la justificació prevista en l’art. 28.3 de l’ET sense a pugui aplicar-se per a descartar l'existència d'indicis de discriminació, així com el principi d'igualtat de retribució respecte de les persones treballadores a temps parcial, en desenvolupament del que es preveu en l’art. 12.4.d) de l’ET.

• Respecte de les DA, s'estableix una referència específica a la participació institucional (DA 1a), la previsió de la celebració de reunions per a l'anàlisi de l'efectivitat de la lluita contra la bretxa retributiva (Da 2a), l'elaboració d'una Guia tècnica per a les auditories retributives (DA 3a) i l'aplicació d'aquest RD al personal laboral al servei de les administracions públiques (Da 4a).

• La DT única estableix una exigència gradual de les auditories retributives i dels registres per les empreses de cinquanta o més treballadors. En els mateixos termes que la DT 12a de la LO 3/2007, de 22 de març, estableix pels plans d’igualtat.

• Finalment, les disposicions finals inclouen la previsió sobre l'elaboració d'un procediment de valoració dels llocs de treball (DF 1a), el títol competencial amb què es dicta l’RD (DF 2a), l'habilitació per al seu desenvolupament normatiu i aplicació (DF 3a), així com l’entrada en vigor de l’RD als sis mesos de la seva publicació al BOE (DF 4a), és a dir, el 14 d’abril de 2021.