El Reial Decret 901/2020, de 13 d’octubre, publicat al BOE número 272, de 14 d’octubre, té per objecte el desenvolupament reglamentari dels plans d'igualtat, així com el seu diagnòstic, incloses les obligacions de registre, dipòsit i accés, conforme al que es preveu en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i en les previsions contingudes en els arts. 17.5 i 85.2 del TRLET, sense perjudici de l’establert pels convenis col·lectius dins de l'àmbit de les seves competències

14/10/2020

L’RD s'articula en quatre capítols, dotze articles, quatre disposicions addicionals, una disposició transitòria única i tres disposicions finals.

• El capítol I determina l'abast subjectiu dels plans d'igualtat i regula les qüestions relacionades amb les empreses obligades a negociar, elaborar i implementar un pla d'igualtat. En funció de l'estructura de l’art. 45 de la LO 3/2007, de 22 de març, i els diferents supòsits en els quals l'empresa elabora i aplica els plans d'igualtat, s'aclareix l'abast i la obligatorietat del seu contingut en aquest RD.

• El capítol II té una dimensió procedimental i regula el mecanisme negociador que ha de conduir a l'elaboració del pla d'igualtat, procediment negociador que s’articula al voltant de la constitució de la comissió negociadora, els subjectes que, en cada cas, estan cridats a formar part de la mateixa i el caràcter inicial del diagnòstic.

• El capítol III tracta sobre l'àmbit material dels plans d'igualtat, establint el seu contingut obligatori. El diagnòstic, com a element essencial, les estratègies, les mesures i els objectius, qualsevol que sigui la seva naturalesa i origen, ha de ser el producte d'una tasca tècnica de recollida d'informació, anàlisi quantitativa i qualitativa, i ha de suposar un consens sobre la situació de partida de l'empresa i les seves necessitats específiques. Atès que una part essencial del contingut del diagnòstic, són les auditories retributives, que són objecte de desenvolupament en l’RD 902/2020, de 13 d'octubre, d'igualtat retributiva entre dones i homes, es fan les referències precises per a tenir en compte aquest desenvolupament reglamentari. Un altre aspecte que es recull a l’RD, com a contingut obligatori dels plans, és el desenvolupament de les mesures i sistemes de seguiment i avaluació, establint-se la necessitat d'adoptar criteris i terminis de revisió que garanteixin l'eficàcia i adequació dels plans d'igualtat.

• El capítol IV desenvolupa l'obligació de registre dels plans d'igualtat mitjançant la modificació de l’RD 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball. Aquesta obligació s'estén a tots els plans d'igualtat, al marge del seu origen i naturalesa, així com el dipòsit voluntari de les mesures i protocols de prevenció de l'assetjament sexual i per raó de sexe, que, a falta dels plans d'igualtat, estan obligades totes les empreses a elaborar i aplicar en els termes establerts en els arts. 45.1 i 48 de la LO 3/2007, de 22 de març.

L’RD entrarà en vigor als tres mesos de la seva publicació al BOE, és a dir, el 14 de gener de 2021.