ODS número 4: Educació de qualitat; i ODS número 10: Reducció de les desigualtats
El Grup d’Infància i Igualtat d’Oportunitats del Consell Municipal de Benestar Social de Barcelona (CMBS) ofereix en aquest document un conjunt de reflexions sobre com s’ha gestionat la crisi de la Covid-19 en clau d’infància, i també algunes propostes a tenir en compte de cara a un possible rebrot que obligui a tornar a confinar part o la totalitat de la població






09/11/2020

Com a conclusions generals, el grup de treball valora positivament la coordinació entre els serveis socials i les entitats, la capacitat de les institucions per mantenir-se actives i fer propostes des de casa per a infants i famílies; i també la flexibilitat, innovació i creativitat dels i les professionals a l’hora de cercar solucions, adaptant-se a les necessitats que s’anaven trobant a cada moment.

Per contra, com a aspectes a millorar, es poden destacar: 1) la poca coordinació entre els diferents departaments de l’administració i la saturació d’alguns serveis públics per atendre totes les demandes; i 2) la manca d’informació, o informació poc adaptada, que han generat situacions de vulnerabilitat comunicativa cap a famílies i infants i, també, la manca de perspectiva d’infància en la presa de decisions, ja que la visió adultocèntrica d’aquesta crisi ha tingut poc en compte les necessitats específiques de nens, nenes i adolescents.

Sobre la base d'aquest diagnòstic s’han aportat més de 60 propostes per tal d'incorporar les necessitats específiques dels infants i adolescents a l'hora de donar resposta a la crisi sense agreujar les desigualtats, que es poden englobar en 4 grans prioritats:

- Garantir les necessitats bàsiques a tots els infants i adolescents, assegurant que totes les famílies vulnerables amb fills a càrrec 0-16 anys puguin rebre l’ajut d’emergència municipal Fons 0-16.

- Definir i impulsar accions per a lluitar contra les desigualtats educatives que minven les oportunitats dels infants i retallen els seus horitzons. En aquest sentit cal aplicar sempre el criteri de dissenyar mesures i suports no estigmatitzadors dels nens i nenes que en són beneficiaris: actuar des d’espais universals, oberts a tots els infants, en especial l’escola.

- Reforçar els dispositius per protegir els infants de qualsevol forma de maltractament o violència a la llar, i estar especialment atents a la seva salut mental.

- Escoltar els infants i adolescents establint vies de participació permanents.