ODS número 9: Indústria, innovació i infraestructures i ODS número 11: Ciutats i comunitats sostenibles
Les administracions locals i els operadors de transport han hagut de respondre ràpidament a la situació de pandèmia implementant solucions eficients i d'efecte immediat per garantir una mobilitat segura. El document fa un repàs sobre la situació actual i sobre les lliçons que ja se n'han après per identificar línies d’actuació prioritàries en matèria de mobilitat per als propers mesos i anys






10/03/2021

- L’ús del transport públic i dels serveis de mobilitat compartida va disminuir dràsticament durant i immediatament després del confinament. Posteriorment es va recuperar però no ha arribat als nivells prepandèmia i s'ha incrementat el pes dels desplaçaments amb vehicles privats, amb bicicleta i també a peu.

- La distribució de mercaderies d’última milla s'ha convertit en un servei essencial durant el confinament ja que ha permès fer arribar tot tipus de productes a les llars. Tot apunta a què la tendència ascendent del comerç electrònic es mantindrà i, per tant, que serà cada vegada més necessària la regulació dels sistemes de distribució urbana.

- La multimodalitat i la integració de sistemes de transport (nous i tradicionals) es revelen com a dos vectors clau de transformació dels models de mobilitat urbana.

- És important recuperar la confiança en els transports públics (amb la implementació de mesures de seguretat sanitària com ara l'increment de la freqüència, l'ampliació de les parades o el pagament dels bitllets a través d'Internet) i aprofitar la "finestra d'oportunitat” que representa el context actual per donar més espai a les bicicletes i als sistemes de micromobilitat.