Una resolució (Resolució PRE/656/2021, de 7 de març, publicada al DOGC d’11 de març de 2021) obre aquesta convocatòria per a ajuntaments de Catalunya amb una població de dret de fins a 2.000 habitants (xifres oficials Institut d'Estadística de Catalunya 2019) perquè abonin aquestes retribucions
L'import màxim destinat és de 4.800.000 euros, que es podrà ampliar en un màxim de 200.000 euros. Aquesta quantia addicional resta condicionada a la disponibilitat efectiva del crèdit en el moment anterior a la resolució de la concessió, d'acord amb el que estableix l'article 92.4 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya. En cas que la disponibilitat pressupostària no sigui suficient per atendre tothom, s'acordarà la reducció dels imports de les compensacions de manera proporcional en totes les sol·licituds

11/03/2021

Les bases de la convocatòria són les que estableix el Decret 69/2008, d'1 d'abril, de regulació d'un sistema de compensacions econòmiques a favor dels ajuntaments perquè abonin retribucions a determinats càrrecs electes locals.

La quantia de la compensació per als tres trams de població que determina el Decret 69/2008, d'1 d'abril, és la següent:

Import màxim anual (corresponent a 12 mesos de dedicació completa):

Fins a 100 habitants: 10.339,44 euros.

De 101 a 500 habitants: 12.398,76 euros.

De 501 a 2.000 habitants: 17.505,72 euros.

Import màxim mensual (corresponent a 1 mes de dedicació completa):

Fins a 100 habitants: 861,62 euros.

De 101 a 500 habitants: 1.033,23 euros.

De 501 a 2.000 habitants: 1.458,81 euros.

Els càrrecs electes dels municipis amb una població inferior a 1.000 habitants, de conformitat amb les xifres oficials publicades per l'Institut d'Estadística de Catalunya referides a l'any 2019, no poden tenir una dedicació superior al 75%.

Les compensacions econòmiques, que tenen caràcter reglat, s'han d'abonar amb caràcter de bestreta, mitjançant un únic pagament.

Requisits dels ajuntaments sol·licitants

a) Acordar, segons la legislació específica, l'abonament a l'alcalde/essa o a les persones membres electes, de retribucions per a l'exercici dels seus càrrecs.

b) Donar d'alta en el règim general de la Seguretat Social les persones electes que percebin una retribució, assumint el pagament de les quotes empresarials que corresponguin.

c) Que la població inscrita en el Padró del municipi, de conformitat amb les xifres oficials publicades per l'organisme competent referides a la mateixa anualitat que la liquidació del pressupost aprovada l'any anterior, no superi els 2.000 habitants.

d) Que la totalitat dels recursos ordinaris reconeguts i liquidats del pressupost del municipi, d'acord amb les dades de la liquidació aprovada l'any anterior, no superi en un 75% la mitjana resultant dels pressupostos dels municipis del seu tram de població.

A més de reunir els requisits reglats els ajuntaments sol·licitants han d’haver presentat -fins a la data màxima de presentació de la sol·licitud- els expedients de pressupostos, les liquidacions pressupostàries i els qüestionaris estadístics homogeneïtzats de pressupostos i de liquidacions de 2019 al Departament de la Presidència, així com els comptes anuals a la Sindicatura de Comptes. En el cas que no presentin dins el termini establert tota aquesta documentació econòmica i financera, les compensacions econòmiques als ens corresponents es denegaran per incompliment de l'obligació legal de lliurament d'aquesta documentació.

Les sol·licituds, aprovades per l'òrgan competent i signades pel secretari/ària o pel secretari/ària interventor/a de l'ens local, s'han de presentar en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria al DOGC, per mitjans telemàtics a través de l'extranet de les administracions públiques catalanes, l'EACAT (www.eacat.cat).

El formulari de sol·licitud i la informació per trametre'l per via telemàtica estan disponibles a l'EACAT (www.eacat.cat). La sol·licitud efectuada per mitjans telemàtics es considerarà presentada davant l'Administració de la Generalitat de Catalunya quan s'enregistri a través de la plataforma EACAT. Així mateix, en el cas que, dins d'aquest termini, l'ajuntament sol·licitant lliuri més d'una sol·licitud només es tindrà en compte, per a la seva tramitació, la darrera sol·licitud presentada dins de termini.

Les mitjanes dels recursos ordinaris consolidats dels ajuntaments per als trams de població corresponents a la liquidació dels pressupostos de l'exercici 2019 també es podran consultar en el web gestionat per la Direcció General d'Administració Local (municat.gencat.cat/) durant el període de presentació de sol·licituds.

Els serveis territorials de cooperació local i, d'acord amb l'article 28.1 del text refós de la Llei de l'organització comarcal de Catalunya aprovat pel Decret legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, els consells comarcals han de prestar l'assistència tècnica necessària als ajuntaments participants en la preparació de les sol·licituds i en la utilització dels mitjans telemàtics.

El formulari de sol·licitud ha d'incorporar la documentació que es detalla a continuació:

a) El certificat acreditatiu dels recursos ordinaris reconeguts i liquidats segons la liquidació consolidada del pressupost de l'ajuntament i dels seus organismes autònoms de l'anualitat 2019, a què fa referència la lletra a) de l'article 6.3 del Decret 69/2008, d'1 d'abril. No caldrà emplenar aquest certificat quan l'esmentada liquidació pressupostària i documentació annexa, referida a l'anualitat 2019, hagi estat lliurada pels mitjans reglamentaris, a la Direcció General d'Administració Local. En aquest supòsit, l'ajuntament sol·licitant ho ha d'especificar en el formulari de sol·licitud.

Cal tenir en compte que els ajuntaments només poden descomptar del seu pressupost d'ingressos les contribucions especials, les quotes urbanístiques, els aprofitaments urbanístics i les subvencions corrents condicionades (enteses com aquelles subvencions extraordinàries, puntuals d'un exercici i no recurrents en cada exercici). En aquest supòsit, és a dir, en el cas que es minori el pressupost d'ingressos dels ens fent-hi constar subvencions corrents condicionades, caldrà que se n'acrediti el detall i les característiques amb l'aportació, també a través de l'EACAT, dels certificats acreditatius corresponents. També podran emplenar aquest certificat, als efectes de no superar el límit de recursos ordinaris del seu tram de població, els ajuntaments que, tot i haver presentat correctament la liquidació del pressupost de 2019, poden descomptar del seu pressupost d'ingressos algun dels conceptes indicats al paràgraf anterior.

b) El certificat de l'acord del Ple pel qual es determinen les persones electes a les quals l'ajuntament ha d'abonar la retribució a càrrec de la compensació a què fa referència la lletra b) de l'article 6.3 del Decret 69/2008, d'1 d'abril. De cada electe s'ha d'especificar: el NIF, el nom, el càrrec, la data d'alta a la Seguretat Social, el període i el percentatge de dedicació al càrrec.

c) Un apartat de declaracions responsables, requerit per la legislació sectorial. En concret, aquestes declaracions responsables, que s'han d'incorporar al formulari de sol·licitud, fan referència a:

–La declaració responsable d'estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal Tributària i amb l'Agència Tributària de Catalunya, així com de les obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

–La declaració responsable de no tenir cap deute contret amb l'Administració de la Generalitat de Catalunya i les seves entitats autònomes.

–La declaració responsable sobre el compliment de les mesures d'integració social de persones amb discapacitat, d'acord amb la normativa vigent.

–La declaració responsable d'eradicació de la violència masclista, d'acord amb la normativa vigent.

–La declaració responsable sobre el compliment de la normativa en matèria de política lingüística.

–La declaració responsable conforme no s'incorre en cap dels supòsits previstos en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

–La declaració responsable de retre comptes de cada exercici directament a la Sindicatura de Comptes abans del 15 d'octubre de l'any següent al del tancament de l'exercici, així com de trametre les auditories i qualsevol altre informe de fiscalització amb les recomanacions i reserves corresponents, d'acord amb el que disposa l'article 41.4 de la Llei 18/2010, de 7 de juny, de la Sindicatura de Comptes.

d) Una autorització al Departament de la Presidència per fer les consultes necessàries a l'efecte d'acreditar el compliment de l'obligació del municipi sol·licitant d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal Tributària i amb l'Agència Tributària de Catalunya, així com de les obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social. En el cas que l'ens local no vulgui donar aquesta autorització, caldrà que acrediti aquestes circumstàncies amb l'aportació, també a través de l'EACAT, dels certificats acreditatius corresponents.

La presentació de les sol·licituds comporta l'acceptació plena, per part dels ajuntaments sol·licitants, de les bases de la convocatòria.

La Direcció General d'Administració Local, òrgan competent per a la tramitació i la gestió del procediment, podrà demanar-los tota la informació que consideri necessària per a l'avaluació de les sol·licituds.

Aquesta resolució produeix efectes a partir de l'endemà de la data de publicació al DOGC, és a dir el 12 de març de 2021.