Resolució TSF/946/2021, de 3 d'abril, publicada al DOGC número 8381, de 7 d’abril de 2021
07/04/2021
En data 29 de març de 2021 es va subscriure el Conveni entre el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, el Departament d'Empresa i Coneixement i la companyia subministradora Endesa sobre concertació de mesures de suport a unitats familiars en situació de pobresa energètica relacionada amb subministraments de gas, electricitat, i l'eficiència energètica.
Les parts que signen aquest conveni acorden treballar conjuntament per tal de cercar vies de col·laboració i corresponsabilitat que permetin combatre la pobresa energètica, garantir el subministrament dels serveis bàsics d'electricitat i de gas, i que ningú en quedi exclòs per raons econòmiques.
Compromisos assumits per ENDESA:
• Quan l'empresa subministradora hagi de fer un tall de subministrament ha de sol·licitar prèviament un informe als serveis socials municipals per a determinar si la persona o la unitat familiar es troba en situació de risc d'exclusió residencial. En cas que es compleixin els requisits definits per la llei i el que preveu aquest Conveni, s'ha de garantir el subministrament i s'han d'aplicar els ajuts necessaris establerts per la Llei i per aquest Conveni per tal de no generar un deute a la persona o la unitat familiar. Endesa es compromet a:
- Informar en l'avís d'impagament a l'usuari/ària dels seus drets relatius a la pobresa energètica, sol·licitant-li autorització per tractar i cedir a les administracions públiques competents les seves dades de caràcter personal per constatar si es troba en situació de risc d'exclusió residencial.
- Advertir en el mateix document que si en un termini de trenta dies no s'hi oposa, Endesa considerarà que aquesta autorització ha estat concedida, amb els únics efectes de possibilitar la sol·licitud als serveis bàsics d'atenció social d'un informe de la seva situació de risc d'exclusió residencial.
- Informar a l'usuari/ària que en qualsevol avís de suspensió del subministrament per impagament també es farà el tractament i la cessió de dades de caràcter personal als serveis bàsics d'atenció social als efectes de sol·licitar informe sobre l'existència de situació de risc d'exclusió residencial.
- Advertir a l'usuari/ària que pot exercir els seus drets d'accés, de rectificació, de cancel·lació i d'oposició a la cessió de dades tant per escrit com mitjançant el telèfon gratuït que l'empresa posa a disposició del consumidor.
- Adreçar-se als ens locals titulars dels serveis socials bàsics on resideix l'afectat per sol·licitar un informe que acrediti si la persona es troba o no en una situació de risc d'exclusió residencial, abans de fer qualsevol tall del subministrament.
• A partir de la data de signatura del conveni Endesa col·laborarà amb les administracions públiques per fer front a les despeses derivades de l'abordatge, prevenció i intervenció en la pobresa energètica tal com s'especifica a continuació:
- Mitjançant l'aplicació de grans descomptes i aportacions econòmiques al Fons d'Atenció Solidària, que representin com a mínim el 50% dels impagaments i altres obligacions que estableixi el present Conveni que cobreix el Fons d'Atenció Solidària, de les persones físiques que disposin d'un informe de serveis socials que acrediti la seva vulnerabilitat econòmica o el risc d'exclusió residencial. A la clàusula tercera es recull el detall de les aportacions en funció dels diferents col·lectius identificats.
- Endesa realitzarà una contribució, realitzable en espècie, per a la creació d'una plataforma telemàtica, l'adaptació de sistemes d'informació, formació de personal destinat a la gestió de la pobresa energètica, que garanteixi una atenció comercial i una atenció social adequada, per tal que l'operativa de l'atenció a les persones vulnerables es realitzi de forma eficient, adoptant les mesures necessàries per garantir una comunicació fluida entre les parts, en benefici de les persones i llars vulnerables en situació de pobresa energètica. Aquesta contribució serà definida entre Endesa i la Generalitat.
- Endesa es compromet a realitzar una promoció activa del bo social i una adaptació del bo social a la situació socioeconòmica de Catalunya, indexant-lo a l'indicador de rendes de suficiència de Catalunya (IRSC) d'acord amb les dades oficials que es rebin de les administracions, també amb la consegüent reducció i optimització de la potència de consum. Entre d'altres, s'hauran de dur a terme les accions següents:
a. En el cas d'Endesa, passar en el termini d'un mes tots els clients amb informe que acreditin la situació d'exclusió residencial a PVPC, a tarifa 2.0DHA, i estudiar quina és la potència mínima que poden tenir per procedir a la modificació, si fos necessari. També procediran a facilitar el tràmit per acollir-se al bo social, si es compleixen els requisits corresponents.
b. En el cas d'Endesa, passar tots els clients amb informe que acrediti la situació de risc d'exclusió residencial a tarifa TUR1, o TUR2, segons el consum mitjà històric que tenen.
c. Els canvis en el subministrament contractat establerts en els punts anteriors seran advertits per Endesa en l'avís de suspensió del subministrament, de manera que s'informi que la modificació s'efectuarà en el cas d'informe de risc d'exclusió residencial, excepte quan l'afectat s'oposi de manera expressa al canvi.
d. Endesa col·laborarà en la difusió i formació de les persones consumidores que ho sol·licitin, per tal d'ajustar al màxim els costos dels subministraments energètics.
e. Endesa assumirà la regularització de la titularitat dels contractes de subministrament, i l'eventual canvi de la titularitat del contracte de subministrament, amb l'objectiu de fer-los coincidir amb el resident de la llar i millorar la relació de consum entre l'empresa i les persones usuàries del subministrament energètic.
f. Endesa es compromet a garantir el dret d'accés d'urgència al subministrament bàsic d'electricitat mitjançant la instal·lació d'un comptador subjecte a una contractació del servei d'electricitat temporal, a les persones o unitats familiars en situació de risc d'exclusió residencial que no tinguin títol que legitimi la seva ocupació de l'habitatge però que hi estiguin domiciliats, i ho comunicarà per escrit als serveis socials de l'ajuntament del municipi on es doni d'alta la instal·lació.
La contractació temporal del servei requereix la sol·licitud de la persona o de la unitat familiar domiciliada a l'habitatge adreçada a Endesa i acompanyada del certificat d'empadronament vigent, d'un informe dels serveis socials municipals d'acord amb el model presentat a l'annex 2, signat pel client i la persona treballadora pública responsable, que determini que la persona o la unitat familiar es troba en situació de risc d'exclusió residencial, segons els paràmetres determinats per l'article 5.10 de la Llei 24/2015, de 29 de juliol, que la sol·licitud es troba justificada per motius d'urgència social i que l'interessat ha sol·licitat el pas a PVPC i el bo social. Es presentarà també el Butlletí de reconeixement d'instal·lació elèctrica (BRIE).
La contractació del servei de subministrament d'ús domèstic es formalitzarà a favor de la persona empadronada a l'habitatge i identificada en l'informe dels serveis socials. El contracte tindrà caràcter temporal i extraordinari, i estarà fonamentat en l'existència de motius d'urgència social, en la garantia de la seguretat a l'habitatge, i en la protecció de la salut de les persones que hi estan domiciliades. El contracte es mantindrà per Endesa mentre la persona sol·licitant de la instal·lació provisional mantingui el seu domicili a l'habitatge i es trobi en situació de risc d'exclusió residencial. El contracte estarà limitat a 1 any, prorrogable si cap de les parts no manifesta el contrari, estarà en PVPC i serà d'una potència màxima de 3 kW.
- Endesa col·laborarà amb les administracions públiques en aquells programes i actuacions que les parts considerin adients, i les que puguin derivar-se dels grups de treball que s'hagin constituït, per abordar el fenomen de la pobresa energètica.
- Endesa facilitarà anualment dades a la Generalitat sobre els canvis de contracte efectuats desagregats segons cada apartat, per municipi i comarca.
• Endesa es compromet a donar a les persones en risc d'exclusió residencial un servei de qualitat que asseguri el compliment de la llei i l'adaptació del servei a les seves necessitats i capacitats, i en particular a:
- Elaboració d'un fullet, en col·laboració amb les administracions públiques, per enviar, amb caràcter trimestral, amb la factura i que expressi clarament la informació continguda i les possibilitats que hi ha d'acollir-se al bo social, o reduir potència de consum, així com la relació dels drets reconeguts a la Llei 24/2015 i al Codi de consum.
- Dur a terme auditories energètiques gratuïtes per tal de millorar l'eficiència energètica de les llars de les persones vulnerables. Amb aquesta finalitat Endesa haurà d'incorporar la figura de l'assessor energètic.
- Una informació a l'usuari/ària completa i entenedora sobre el seu consum i potència, amb el detall de:
a. Potències màximes i mínimes assumides.
b. Dades de consum.
c. Facilitar una informació sobre la factura d'electricitat o de gas clara i entenedora.
d. Proposar millores específiques d'eficiència energètica en funció del seu comportament energètic.
e. Facilitar informació de com poder finançar aquestes millores a fer: via subvencions externes, via finançament propi, etc.
- Facilitar els tràmits i contacte directe amb l'empresa mitjançant la creació d'una finestreta única i gratuïta que permeti respondre, com a mínim, als següents tràmits:
a. Incidències de facturació.
b. Canvi de potència i canvi de contractació.
c. Sobre problemes de manca de subministrament.
d. Canvi de titularitat del contracte de subministrament per poder accedir als ajuts corresponents.
- Impulsar campanyes periòdiques informatives/formatives conjuntes, amb caràcter semestral a tota la ciutadania per tal d'incrementar la cultura energètica, apoderar energèticament el ciutadà i facilitar informació per conèixer les possibilitats d'acollir-se a ajuts o estímuls existents.
- Oferir altres facilitats als col·lectius protegits per la Llei 24/2015 com la bonificació de fins al 100% de l'import dels drets d'accés i embrancament de donar d'alta a nous contractes de persones vulnerables, a càrrec del Fons d'Atenció Solidària, així com no oferir-los ni formalitzar contractes addicionals de manteniment.
• Facilitar la informació a les administracions competents en serveis socials i en matèria de consum que permeti un coneixement global de la xarxa d'electricitat, i de les famílies que poden veure's afectades per situació de pobresa energètica d'acord amb el que estableix la Llei 24/2015. I en concret es comprometen a:
- Facilitar el llistat el dia 15 de cada mes de persones físiques amb impagament i consegüent avís de tall de subministrament als ens locals titulars dels serveis socials bàsics per analitzar la situació de vulnerabilitat i emetre, si s'escau, l'informe corresponent. Els llistats no han de reflectir el deute de persones jurídiques o comunitats de propietaris i han de contenir com a mínim els camps següents: empresa comercialitzadora; número de contracte o el Codi unificat del punt de subministrament (CUPS); DNI o NIE, nom i cognoms de la persona física titular del subministrament; adreça completa del subministrament, que especifiqui el municipi i la comarca; data de comunicació de l'avís d'impagament i la data prevista de suspensió del servei.
- Això no obstant, per facilitar l'adopció i execució de polítiques de prevenció per part de les administracions locals titulars dels serveis socials bàsics, aquestes podran requerir a Endesa per tal que els llistats que facilitin incorporin totes les persones físiques amb factures impagades. Així mateix, les administracions i la companyia podran pactar un període diferent, al mensual, per facilitar els llistats.
- Evitar tota nova acció de reclamació via jurídica o mitjançant altres procediments de recobrament del deute a les persones que estiguin protegides per la llei i cobertes per aquest Conveni.
Compromisos que assumeix la Generalitat de Catalunya:
• La Generalitat de Catalunya es compromet a donar tot el suport, assessorament i la col·laboració necessaris a Endesa i als ens locals, per assolir el compliment de la legislació vigent en matèria de consum i, especialment, pel que fa al compliment de la normativa de pobresa energètica.
• La Generalitat de Catalunya es compromet a desenvolupar el Fons d'Atenció Solidària finançat, com a mínim en un 50% per Endesa, i com a màxim per un 50% per les administracions públiques. Les administracions públiques es coresponsabilitzaran juntament amb les companyies per afrontar les obligacions de donar cobertura en forma d'ajuts, atenció i suport a les persones i llars acreditades com a vulnerables a fi i efecte de no generar deute.
Les aportacions de les administracions públiques al Fons d'Atenció Solidària seran per part del Govern de la Generalitat i per part de les administracions locals. La Generalitat establirà els acords corresponents per tal que les administracions locals participin de forma equitativa i proporcional en la dotació del Fons d'Atenció Solidària, sens perjudici dels acords que puguin establir les administracions locals entre elles per concretar la seva corresponsabilització en el finançament del Fons.
• El Fons d'Atenció Solidària es farà càrrec de la part que pertoqui de les situacions de deute acreditades de persones amb informe vigent de vulnerabilitat social que es produeixin a partir de l'1 de gener de 2021.
• La Generalitat de Catalunya constituirà un òrgan gestor que centralitzi la gestió del Fons i la comunicació amb Endesa, per tal que pugui determinar, coordinar i gestionar els ajuts per a les persones acreditades com a vulnerables o en risc d'exclusió residencial que estableix la Llei 24/2015, conjuntament amb la necessària cooperació i participació dels ens locals.
• La Generalitat de Catalunya impulsarà la transversalitat des dels diferents àmbits de les administracions, consum, habitatge i serveis socials en el territori, per a donar resposta adequada a les emergències, a possibles talls indeguts i a la gestió de situacions de vulnerabilitat per a la provisió d'ajuts.
• La Generalitat de Catalunya facilitarà un model únic de comunicació entre Endesa i els ens locals i comarcals, d'acord amb l'apartat 2.4.1, per tal de facilitar la gestió dels llistats d'impagaments.
• Les administracions públiques realitzaran una cerca activa dels llistats d'impagaments enviats per Endesa per tal de localitzar les persones, famílies i llars vulnerables i poder emetre l'informe de vulnerabilitat, sempre respectant els efectes del silenci positiu establert a la Llei 24/2015. Aquesta clàusula serà revisada al termini d'un any de vigència del Conveni per tal d'avaluar-ne l'aplicació i el funcionament d'aquest silenci i amb la finalitat d'introduir les eventuals millores que facin més eficient el sistema d'abordatge de la pobresa energètica.
• La Generalitat de Catalunya coordinarà amb el conjunt d'administracions locals i supralocals la sistematització de totes les dades que es puguin derivar de l'aplicació i desplegament de la Llei 24/2015 i publicar-ne el resultat amb caràcter anual. Com a mínim, hi hauran de constar el nombre d'informes d'exclusió residencial tramitats per les diferents administracions desagregats per municipi i comarca, nombre de persones acollides al silenci positiu, la despesa total dels diferents serveis d'assessorament energètic i les dades que faciliti la companyia Endesa anualment recollides en el punt 2.2.5.
• La Generalitat de Catalunya desenvoluparà campanyes comunicatives, amb difusió als mitjans escrits i audiovisuals, a les quals es podran adherir les administracions locals, per tal de difondre el contingut de la Llei 24/2015 i d'apoderar la ciutadania en el coneixement dels seus drets, tant pel que fa a pobresa energètica com a habitatge.
• La Generalitat impulsarà un pla específic, amb la participació de tots els agents implicats, i especialment les administracions locals i el tercer sector social, per a la millora del coneixement del fenomen i la prevenció de les situacions de la pobresa energètica, així com per establir programes i accions d'intervenció social, de consum i d'habitatge per millorar la situació de les llars afectades i evitar la cronificació de les situacions de pobresa energètica.
• Així mateix, es compromet a elaborar un únic informe d'exclusió residencial comú per a tot Catalunya d'acord amb l'annex 2, en el qual s'indiquin la situació de protecció legal, la situació de vulnerabilitat de la família i les signatures del client i la persona treballadora pública responsable. Constarà en l'informe que el client ha sol·licitat el pas a PVPC i bo social. L'informe tindrà validesa pel període d'un any, passat el qual haurà de revisar-se si es manté o no la situació de la persona o unitat familiar.
• Endesa tramitarà la sol·licitud del bo social d'acord amb el procediment establert en la normativa. En els casos en què aquesta sol·licitud sigui rebutjada, la Generalitat i Endesa gestionaran de forma col·laborativa l'accés a la informació necessària per comprovar que el client compleix els criteris de renda referenciats a l'IRSC i ser objecte de cobertura dels ajuts corresponents.
El Fons d'Atenció Solidària
• Amb càrrec al Fons d'Atenció Solidària es finançaran les ajudes destinades a tots els clients protegits per la Llei 24/2015 i la normativa estatal, amb el pertinent informe d'exclusió residencial referenciat a l'índex de rendes de suficiència de Catalunya (IRSC), tal com estableix l'apartat 2.2.3 del Conveni:
- Clients vulnerables severs en risc d'exclusió social, situats al bo social (100%).
- Clients vulnerables severs, situats al bo social (fins al 80%, d'acord amb la situació familiar i de vulnerabilitat).
- Clients vulnerables, situats al bo social (fins al 50%, d'acord amb la situació familiar i de vulnerabilitat).
- Altres clients vulnerables protegits per la Llei 24/2015: amb l'informe d'exclusió residencial, susceptibles de rebre suport i atenció o aquelles aportacions puntuals d'acord amb el Pla individual d'atenció de serveis socials.
- En general, qualsevol client vulnerable, d'acord amb l'informe d'exclusió residencial i l Pla individual d'atenció de serveis socials, podrà rebre el suport i els ajuts necessaris per evitar la seva situació de sobreendeutament.
- Es consideraran aportacions al Fons per part d'Endesa, a més de les realitzades directament en aplicació d'aquest Conveni, els descomptes realitzats en factura en aplicació de la normativa del bo social i els descomptes derivats de la seva referenciació a l'IRSC. En termes quantitatius, l'esmentat anteriorment implica que:
- Clients vulnerables severs en risc d'exclusió social, al bo social: Endesa aporta el 50% en forma de descompte sobre la factura i el 50% restant, les administracions catalanes.
- Clients vulnerables severs al bo social: Endesa aporta el 40% en forma de descompte sobre la factura i fins a un 40% addicional, les administracions catalanes.
- Clients vulnerables al bo social: Endesa aporta el 25% de la factura i fins a un 25% addicional, les administracions catalanes.
- Altres clients vulnerables protegits per la Llei 24/2015: Endesa aportarà, en la forma que es determini, una quantitat equivalent a la que aportin les administracions catalanes. Ambdues parts acorden que les aportacions a aquest segment de clients vulnerables protegits per la Llei 24/2015, diferents dels clients vulnerables, vulnerables severs i vulnerables severs en risc d'exclusió social, es limitaran a un volum d'ajuts anuals acordats, aportació que es finançarà al 50% per Endesa i al 50% per les administracions públiques catalanes.
L'operativa per a la gestió dels ajuts tindrà en consideració el següent:
- Les aportacions realitzades en virtut de la normativa estatal del bo social seran rebudes pel client com a descomptes a la seva factura.
- La resta dels ajuts descrits en aquest Conveni seran pagats directament pel Fons d'Atenció Solidària.
Es realitzarà una liquidació periòdica de les aportacions al Fons.
- Les ajudes corresponents a les factures emeses en el primer trimestre de l'any corrent s'han de liquidar abans del 30 de juny del mateix any.
- Les del segon trimestre de l'any corrent es liquidaran abans del 30 de setembre del mateix.
- Les del tercer trimestre de l'any corrent es liquidaran abans del 31 de desembre del mateix any.
- Les del quart trimestre de l'any corrent es liquidaran el 31 de març de l'any següent.
Un tercer independent certificarà anualment les aportacions que efectivament s'hagin realitzat per les parts d'aquest Conveni segons l'acordat al mateix.
Comissió paritària de seguiment i control
• Les parts han de constituir una comissió paritària de seguiment i control del Conveni, i d'avaluació de les actuacions dutes a terme.
• Aquesta comissió es reunirà periòdicament, com a mínim semestralment, i estarà formada per dos representants de cadascuna de les parts: Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Departament d'Empresa i Coneixement i Endesa, i els mecanismes de seguiment i control es pactaran entre les parts signants a la primera reunió de la comissió de seguiment.
Vigència
• El Conveni és vigent fins al 31 de desembre de 2021 i es prorrogarà automàticament per terminis d'anys naturals fins a un màxim de 4 anys addicionals, llevat que qualsevol de les parts manifesti per escrit la seva voluntat de no prorrogar la seva vigència amb una antelació d'almenys un mes al venciment indicat o al de qualsevol de les seves pròrrogues, o es doni alguna de les circumstàncies d'extinció previstes a la clàusula sisena del Conveni.
El Conveni consta de dos annexes. El primer annex conté una "Taula resum de col·lectius beneficiaris d'ajuts econòmics per afrontar l'impagament de la factura d'electricitat”; i, el segon annex, un "Formulari de constatació de situació d'urgència social”.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.