Entre d’altres, les mesures es refereixen a la prórroga dels ERTO, protecció del treball autònom, obligacions per a empreses amb persones treballadores amb contracte fix-discontinu, personal docent i investigador de les universitats (Reial Decret llei 11/2021, de 27 de maig, publicat al BOE número 127, de 28 de maig)

28/05/2021

El reial decret llei té nou articles, distribuïts en dos títols, set disposicions addicionals, dues disposicions transitòries, cinc disposicions finals i un annex.

• El V Acord Social en Defensa de l'Ocupació queda recollit en el títol I, que inclou els quatre primers articles, així com en les disposicions addicionals primera, segona, tercera i quarta.

­ L'article 1 estableix la pròrroga dels ERTO d'ús de força major basats en causes relacionades amb la situació pandèmica fins al 30 de setembre de 2021. Així mateix, es prorroguen les mesures extraordinàries en matèria de cotització vinculades a aquests, si bé s'escomet una actualització en el percentatge d'exoneració en les cotitzacions a la Seguretat Social, de conformitat amb la millora de la situació epidemiològica, la flexibilització de les restriccions i l'increment de l'activitat.

­ L’art. 2 regula les regles aplicables a nous ERTO per impediment i limitacions que puguin produir-se a partir de l'entrada en vigor del present reial decret llei, prorrogant les ja previstes en l’art. 2 del RDLL 2/2021, de 26 de gener, i el règim en matèria del qual d'exoneració de quotes a la Seguretat Social s'actualitza.

­ L’art. 3 prorroga els continguts complementaris de les mesures extraordinàries recollides en el RDLL 30/2020, de 29 de setembre.

­ L’art. 4, per part seva, recull les mesures extraordinàries de protecció de les persones treballadores regulades en el RDLL 30/2020, de 29 de setembre, amb les particularitats i referències incloses en aquest precepte, incloses aquelles relatives a la protecció per desocupació en l'àmbit dels expedients de regulació temporal d'ocupació com la prestació extraordinària per a les persones amb contracte fix-discontinu.

• El títol II inclou les mesures de protecció del treball autònom

­ L'art. 5 estableix l'exempció en la cotització a favor dels treballadors autònoms que hagin percebut alguna modalitat de prestació per cessament d'activitat, a l'empara del que es disposa en el RDLL 2/2021, de 26 de gener.

­ L’art. 6 regula la prestació extraordinària per cessament d'activitat per als treballadors autònoms afectats per una suspensió temporal de tota l'activitat a conseqüència de resolució de l'autoritat competent com a mesura de contenció de la propagació del virus COVID-19.

­ L'art. 7 preveu la pròrroga de la prestació per cessament d'activitat compatible amb el treball per compte propi.

­ L'art. 8 estableix la prestació extraordinària de cessament d'activitat per a aquells treballadors autònoms que exerceixen activitat i a 31 de maig de 2021 vinguessin percebent la prestació de cessament d'activitat prevista en l’art. 7 del RDLL 2/2021, de 26 de gener i no puguin causar dret a la prestació ordinària de cessament d'activitat prevista en l’art. 7 d'aquest reial decret llei.

­ Per part seva, l’art. 9 recull la prestació extraordinària de cessament d'activitat per als treballadors autònoms de temporada.

• La DA 1a inclou a les empreses pertanyents a sectors amb una elevada taxa de cobertura per ERTO i una reduïda taxa de recuperació d'activitat, i que tinguin expedients de regulació temporal d'ocupació prorrogats automàticament fins al 30 de setembre de 2021, conforme al que s'estableix en l'article 1, i l'activitat del qual es classifiqui en algun dels codis de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques –CNAE-09– previstos en l'annex de la present norma en el moment de la seva entrada en vigor, i que es trobin incloses en algun dels apartats recollits en la citada disposició addicional.

• La DA 2a torna a referir les funcions ja clàssiques de la Comissió de Seguiment tripartida laboral, que també reedita composició i calendari de reunions previst.

• La DA 3a, per part seva, disposa respecte de les persones treballadores amb contracte fix-discontinu i aquelles que fan treballs fixos i periòdics que es repeteixin en dates certes, obligacions per a les empreses, com ara la incorporació efectiva durant els períodes teòrics de crida de les persones treballadores, de conformitat amb la descripció inclosa en la citada disposició i la seva afectació pels expedients de regulació temporal d'ocupació vigents a data d'entrada en vigor d'aquesta norma o autoritzats amb posterioritat a aquesta, en el cas en què, a conseqüència de les restriccions i mesures de contenció sanitària no puguin desenvolupar la seva activitat en el període de crida indicada. Així mateix, inclou de manera expressa l'àmbit i abast de la prestació extraordinària regulada en l’art. 9 del RDLL 30/2020, de 29 de setembre, la vigència del qual prorroga l’art. 4.2, i que resultarà aplicable quan el període teòric de crida no estigui comprès entre l'1 de juny i el 30 de setembre, una vegada finalitzat est, així com durant les interrupcions ordinàries d'activitat en aquells casos en què hi hagi incorporació efectiva i les altres situacions no regulades en aquesta disposició addicional que afectin persones treballadores a les quals es refereix el citat art. 9 del RDLL 30/2020, de 29 de setembre.

• La DA 4a recull de manera específica els efectes de les exempcions en la cotització a la Seguretat Social i la seva consideració com a període d'ocupació cotitzada amb caràcter general.

• La DA 5a estableix mesures respecte del personal docent i investigador de les universitats, en particular, en relació amb el professorat associat que, segons l'article 53 de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'Universitats, és contractat amb caràcter temporal i amb una dedicació parcial en comptar amb una activitat professional addicional aliena a la universitat.

• La DA 6a preveu, finalment, la pròrroga de l’art. 6 del RDLL 8/2020, de 17 de març, pel qual es regula el Pla MECUIDA, fins al 31 de setembre de 2021.

• Finalment, la DA 7a encarrega a la Comissió de seguiment de les mesures de suport per a la recuperació de l'activitat dels treballadors autònoms en l'àmbit de la Seguretat Social, establerta en el RDLL 24/2020, de 26 de juny, el seguiment i avaluació de les mesures establertes en els articles 5, 6, 7, 8 i 9, així com en la disposició transitòria segona d'aquesta norma.

• La DT 1a estableix el règim aplicable a les sol·licituds de prestacions o subsidis que ja haguessin estat formulades o resoltes favorablement a l'empara del RDLL 32/2020, de 3 de novembre.

• La DT 2a regula el manteniment de la prestació extraordinària de cessament d'activitat per als treballadors autònoms afectats per una suspensió temporal de tota l'activitat, a conseqüència de resolució de l'autoritat competent com a mesura de contenció de la propagació del virus COVID-19 contemplada en l'article 5 i en la disposició transitòria segona del Reial decret llei 2/2021, de 26 de gener.

• La, DF 1a incorpora una modificació de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, en l'article del qual 2 s'afegeix un apartat 4 quáter, en el qual es preveu que els ocupadors que contractin per temps indefinit a persones amb capacitat intel·lectual límit tinguin dret a una bonificació de la quota empresarial a la Seguretat Social.

• La DF 2a introdueix modificacions puntuals en el RDLL 32/2020, de 3 de novembre, amb la finalitat d'ampliar la durada de la prestació per desocupació d'artistes en espectacles públics, personal tècnic i auxiliar del sector de la cultura i professionals taurins, i reconèixer un accés extraordinari a aquesta prestació per als dos primers col·lectius.

• La DF 3a es refereix als títols competencials a l'empara dels quals es dicta aquest reial decret llei.

• La DF 4a habilita al govern per al desenvolupament i execució del que es preveu en aquesta norma.

• La DF 5a es refereix a la seva entrada en vigor, que es produeix el mateix dia de la publicació de l’RDLL al BOE, és a dir, el 28-05-2021. Excepte la DF 1a que entrarà en vigor el dia 1 de juny de 2021.