ODS número 8: Treball digne i Creixement econòmic i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions sòlides
Fins fa pocs anys la tramitació d'un permís o d'una llicència municipal requeria omplir un formulari en paper, entregar-lo en una oficina de l'ajuntament i esperar a rebre la resposta. Amb la intenció d'aprofitar les possibilitats de les noves tecnologies en uns casos o com a reacció als efectes de la crisi de la COVID-19 en uns altres, la majoria d'ajuntaments han habilitat canals on-line per fer aquest tipus de tràmits cosa que ha fet més còmode el procés. Però sovint, aquesta evolució s'ha fet sense repensar en la seva globalitat els procediments administratius cosa que li resta potencial de millora a nivell d'eficiència i d'agilitat






01/07/2021

Això demostra que per maximitzar els beneficis que pot aportar la digitalització del sistema de tràmits burocràtics municipals, a més de crear una interface digital, cal començar per la transformació del back-office: qüestionant el disseny de tots els circuits administratius existents, superant la cultura de compartiments estancs, analitzant quins tràmits es poden automatitzar o eliminar, i fins i tot pot comportar la redistribució dels recursos humans.

És evident que no és un procés senzill però veient els avantatges que n'han obtingut els municipis que ja porten camí recorregut (amb un augment molt significatiu de l'eficiència, de les possibilitats d'autoservei en l'obtenció d'informació per part de la ciutadania, de la capacitat d'automatització de l'emissió del permís una vegada es detecti el pagament de la taxa, d'integració en la mateixa plataforma de la gestió de les inspeccions, de sancions o de la recaptació de les taxes, de l'enviament automàtic d'avisos o de recordatoris, etc.) es fa molt evident que els beneficis compensen, amb escreix, els costos.