Tindrà lloc els dies 1 i 2 d’abril, al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, amb la premissa 'L’educació en les arts, condició del dret de la ciutadania a la cultura'. Té l'objectiu d'impulsar més presència de les arts com a llenguatge i com a competència transversal a l’educació obligatòria compartint experiències existents tant a Catalunya com al conjunt europeu i la construcció de comunitat






24/03/2022

En el fòrum es presentarà una primera Cartografia de les Arts a l’Educació, que té com a objectiu mostrar la presència de les arts a les escoles i als instituts catalans, així com difondre les institucions, entitats i col·lectius que promouen programes i projectes en aquest àmbit. A la cloenda, es lliurarà al Consell Rector del Fòrum la Carta de les Arts a l’Educació, amb una declaració de principis, una compilació de recomanacions i uns primers compromisos de les administracions.

La finalitat és propiciar el dret universal d’accés a la cultura i a les arts, fet que ha de revertir en un increment de la ciutadania culturalment activa i en un increment de públics. Les arts són, d’altra banda, un element central en l’educació integral de la persona, en el desenvolupament de les seves capacitats cognitives, emocionals i relacionals, amb efectes remarcables sobre l’autoestima, el reconeixement de l’altre, la inclusió de la diversitat, el treball en equip i la gestió de les emocions.

En aquest sentit, la presidenta del CoNCA, Vinyet Panyella ha declarat: "Estem a favor dels drets culturals; de l’educació en la cultura, de l’alfabetització cultural i dels ensenyaments artístics en l’educació obligatòria, perquè només el seu caràcter universal garanteix la no exclusió”.

El Fòrum comptarà amb tres ponències: Les raons de les arts a l’educació, Els models d’actuació i La formació de formadors. La primera, Les raons de les arts a l’educació, tindrà lloc divendres 1 d’abril i comptarà amb la participació de Mylène Bidault, de l’Alt Comissariat dels Drets Humans de les Nacions Unides; Marina Garcés, filòsofa; Núria Sempere, directora general de l’ESMUC, i Jordi A. Jauset, divulgador científic.

Els models d’actuació, tindrà lloc dissabte 2 d’abril al matí i comptarà amb la participació d’Ester Bonal, professora de música; Sergi Díaz, director de Cultura i Educació als Barris de l’Ajuntament de Barcelona; Marta Esteve, vocal de la Coordinadora de Fundacions i directora de la Fundació Carulla, i Lluís Vallvé, mestre d’Educació Visual i Plàstica.

Per últim, dissabte tarda, La formació de formadors, comptarà amb la participació de Fernando Hernández-Hernández, professor de la Unitat de Pedagogies Culturals de la Facultat de Belles Arts de la UB; Albert Casals, professor del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB, Josep Lluís Zaragozà, catedràtic de Música a l’ensenyament secundari i professor de Didàctica General de l’ESMUC, i Senén Roy, educador social.

Durant els dos dies hi haurà un Plató de Diàlegs, on entitats culturals i centres educatius conversaran entre ells, fent uns duets art-escola amb bones pràctiques per tal que els assistents puguin gaudir-ne en directe i, a més, es gravaran per poder fer-ne difusió posteriorment. També hi haurà grups de treball on els assistents podran participar en les recomanacions que serviran de base per a la Carta de les Arts a l’Educació.

En el marc del Fòrum, també es presentarà una primera versió de la Cartografia de les Arts a l’Educació a Catalunya, un mapa en construcció que vol fer emergir les iniciatives existents a les escoles i instituts en les etapes d’infantil, primària i secundària obligatòria, tot fomentant la relació i l’intercanvi entre els centres. Per tal de facilitar aquesta recollida d’iniciatives, hem habilitat un espai web, que traslladarem al Fòrum també amb una bústia, on les diferents entitats culturals i centres educatius que tinguin un projecte artístic que es desenvolupi durant l’horari lectiu de l’educació obligatòria ens puguin adreçar les seves propostes per tal d’anar enriquint aquesta cartografia de tot Catalunya.

A més, amb la intenció de l’inici d’una nova etapa de millora continuada i progressiva, està previst que, del Fòrum, en surti una Carta de les Arts a l’Educació, amb una declaració de principis, una compilació de recomanacions i uns primers compromisos de les administracions. Es crearà una Comissió Permanent que s’encarregarà de fer el seguiment del procés obert i de convocar, cada dos anys, edicions successives del Fòrum, destinades a fer el balanç i a propiciar l’actualització de plantejaments i compromisos.

El CoNCA organitza aquest espai de trobada entre el sector educatiu i cultural amb la participació del Consell Rector del Fòrum de les Arts a l’Educació, integrat pel Departament d’Educació, el Departament de Cultura i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, així com representants de les quatre diputacions catalanes, l’Ajuntament de Barcelona, la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), l’Associació Catalana de Municipis (ACM), la Coordinadora Catalana de Fundacions, la Fundació Jaume Bofill i la Fundació Interarts.