ODS número 10: Reducció de les desigualtats, ODS número 11: Ciutat si Comunitats sostenibles i ODS número 16: Pau, Justícia i i Institucions Sòlides
Els governs són cada vegada més conscients de la importància d'empoderar la ciutadania i d'oferir-li espais perquè participi en els processos de presa de decisions sobre el disseny i els continguts de les polítiques públiques. I això, tal com reconeix el Tractat de Nacions Unides dels Drets dels Infants, ha d’incloure també als nens i nenes






09/05/2022

De fet ja no és estrany veure processos de participació (sota diferents formes: consultes, enquestes d'opinió, grups de debat, consells d'infants, etc.) dirigits a implicar els infants en temes que els afecten, com tampoc ho és veure campanyes i moviments d'activisme liderats per infants. I l’esfera local ha demostrat ser un àmbit idoni per donar espais a la participació dels infants i joves, i per maximitzar l’efectivitat d’aquests processos.

Les lliçons que es poden extreure d'aquestes experiències mostren que els processos participatius amb infants generen efectes beneficiosos, no només en el transcurs del mateix projecte, sinó també a llarg termini ja que afavoreix l'esperit crític i la implicació cívica entre els futurs adults. Així mateix, també posen de manifest que, per tal d'aprofitar al màxim aquestes potencialitats, és important que les iniciatives participatives permetin un marge de flexibilitat perquè els infants incideixin en l'organització i els continguts del procés (sovint els projectes participatius dirigits a infants es plantegen de manera excessivament predeterminada), adaptin la metodologia participativa a les necessitats específiques d'aquest col·lectiu, incorporin les noves tecnologies de manera més ambiciosa (aquesta és una generació molt habituada a moure's en l'entorn digital), i donin espai a la veu dels infants durant tot el cicle de vida de la política pública tot i haver finalitzat el procés participatiu.