ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 17: Aliança pels Objectius
Aquest treball analitza el repte que suposen per als governs locals els fons europeus de recuperació. Després de fer una anàlisi del disseny de la regulació d’aquestes ajudes, tant a nivell europeu (Pla Europeu per a la Recuperació Next Generation UE i Marc Financer Plurianual 2021-2027) com a nivell de la seva posterior gestió a Espanya (Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència), l'informe contraposa el paper que efectivament tindran els governs locals i el que hauria hagut de correspondre a l'hora d'aprovar i d'executar aquests fons






23/05/2022

En aquest respecte la gestió dels fons no fa altra cosa que aflorar un vell problema que continua pendent d'una solució satisfactòria: la correcta articulació territorial dels governs locals a l'Estat, així com la intervenció que se'ls ha de reconèixer en aquelles decisions que afecten el conjunt dels nivells de govern. El caràcter bifront de l'Administració local i, per tant, la doble dependència de l'Estat i de la comunitat autònoma, no ha ajudat tampoc a facilitar la qüestió. Això ha provocat una notable asimetria entre l'afectació que ha tingut la crisi de la COVID sobre el món local i el protagonisme a l'hora de gestionar el procés de recuperació: en l'elaboració de les polítiques de recuperació, tant en l'esfera de la Unió Europea com en l'espanyola, el paper jugat pels governs locals ha estat molt reduït per no dir pràcticament inexistent.

Tenint en compte que les inversions associades al programa Next Generation tenen com a objectiu, no només la contenció de la crisi i l'eliminació dels seus efectes sinó també la introducció de reformes que permetin avançar en la consecució dels objectius que s'ha marcat la Unió Europea i, obrint encara més el focus, els objectius de l'Agenda 2030 (ODS), la participació dels governs locals és imprescindible. Sense la seva implicació, el fracàs està assegurat.