ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions sòlides
A través de la tecnologia i de l'explotació de les dades de què disposen les administracions públiques es pot millorar la qualitat de vida dels ciutadans, la sostenibilitat i la qualitat dels serveis i, d'aquesta manera, també donar resposta als reptes de l'Agenda 2030. Però aprofitar tot el potencial que ofereix l'ús de noves tecnologies requereix un canvi cultural, organitzatiu i polític






16/06/2022

Certament la majoria d'administracions locals han començat a fer passes en aquest sentit, amb l'ús per exemple de nous canals per facilitar la interacció administració-ciutadania, d’eines d'explotació de dades, la digitalització de serveis públics (que s’ha accelerat amb la crisi de la COVID-19) o el desenvolupament del teletreball, però encara estem lluny d'una transformació estructural.

L’experiència d’aquests darrers anys demostra que per accelerar i completar la digitalització de les organitzacions públiques no n’hi ha prou en invertir en tecnologia. És necessari implantar mecanismes de governança que impulsin i organitzin aquesta transició i que creïn les condicions adequades, com ara: l’adequació a les normes reguladores i l'estructura organitzativa, la creació un equip de treball que s'encarregui de coordinar els diferents departaments i organismes municipals, la determinació d’un full de ruta clar i compartit, l’establiment d’aliances amb les empreses i la societat civil del municipi, o l’anticipació dels riscos que pot implicar aquest canvi (sobretot de seguretat, d'aprofundiment de les fractures digitals i de falta de recursos o de capacitat en les organitzacions públiques).