Acord GOV/130/2022, de 21 de juny, publicada al DOGC número 8695, de 23 de juny de 2022

27/06/2022

Es garanteix a través del Servei del Telèfon de la Infància (Infància Respon), mitjançant el número 116 111, un servei d'atenció i suport telefònic més àgil i eficaç davant de qualsevol demanda relacionada amb situacions d'assetjament, ciberassetjament i altres maltractaments o abusos sexuals a infants i adolescents.

S’aprova la distribució següent de funcions entre els departaments de Drets Socials i d'Educació per a l'atenció, la derivació i la intervenció dels casos comunicats al telèfon 116 111, que garanteixi la coordinació interinstitucional i una resposta immediata i experta en tot moment:

Atenció telefònica: el Servei del Telèfon de la Infància (Infància Respon), mitjançant el número 116 111, atén totes les trucades d'infants i adolescents, progenitors i professionals relatives a casos d'assetjament en els centres educatius, de ciberassetjament i d'abusos sexuals a infants i adolescents. Aquesta atenció suposa la recepció i l'atenció de la trucada, l'escolta activa i l'assessorament. Tot això sens perjudici que, si de la informació rebuda també en resulta una situació de risc o desemparament, s'actuï d'acord amb les normes i els protocols que regulen aquestes situacions. Les trucades són confidencials, de conformitat amb el que estableix l'article 100.2 de la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència.

Derivació: totes les trucades rebudes sobre aquestes matèries s'han de derivar en el termini màxim de 48 hores a la unitat competent en matèria de situacions de violències, assetjaments i abusos a l'alumnat del Departament d'Educació.

Seguiment: el Servei del Telèfon de la Infància (Infància Respon) ha de fer un seguiment del cas fins que se'n valori el tancament i així es comuniqui al Departament d'Educació perquè el dugui a terme. Aquest seguiment consisteix en, com a mínim, una trucada telefònica setmanal a qui demana ajuda, i té una durada màxima d'un mes, fora dels supòsits en què el Departament d'Educació en demani justificadament la continuïtat. Tota la informació rellevant que resulti d'aquest seguiment s'ha de comunicar a la Direcció General del Departament d'Educació que tingui atribuïda la matèria, per la via que acordin els dos departaments.

Intervenció: el Departament d'Educació desenvolupa les actuacions, estratègies i programes adients per a l'atenció dels casos notificats, en col·laboració, si escau, amb altres departaments i d'acord amb els circuits i protocols ja existents o que es desenvolupin.

Retorn i tancament: la unitat competent en matèria de situacions de violències, assetjaments i abusos a l'alumnat del Departament d'Educació informa el Servei del Telèfon de la Infància (Infància Respon) de la finalització de l'actuació i, en tot cas, de la finalització de la necessitat de la seva funció de seguiment.

Registre: totes les trucades rebudes en l'àmbit d'aquest acord són objecte de registre en les bases de dades del Servei del Telèfon de la Infància (Infància Respon), d'acord amb les ordres que les regulen.

Comissió d'avaluació i seguiment: s'ha de constituir una comissió tècnica de seguiment formada per membres del Departament de Drets Socials i del Departament d'Educació, que es reuneixin periòdicament —com a mínim semestralment—, per tal d'avaluar el desplegament i seguiment d'aquest Acord.

Igualment, l’Acord deixa sense efecte l'Acord GOV/55/2017, de 25 d'abril.