06/07/2022

Els departaments d’Educació i d’Igualtat i Feminismes van presentar ahir una guia per a docents i professionals dels centres educatius per tractar les violències sexuals als centres educatius. L’objectiu és orientar el personal docent sobre com detectar i abordar les violències sexuals en l’àmbit escolar. A la guia s’ofereixen un seguit d’eines per facilitar una primera acollida a l’alumnat víctima de violència sexual, i es donen pautes sobre com actuar davant una revelació d’aquest tipus, per evitar, sobretot, revictimitzar l’infant o jove.

L’àmbit educatiu és prioritari per detectar i prevenir les violències sexuals, ja que el personal docent disposa d’un contacte habitual i proper amb l’alumnat. I cal que el tractament davant d’aquestes situacions eviti la victimització secundària, és a dir, el fet que la persona que pateix la violència hagi d’exposar de forma reiterada l’experiència traumàtica viscuda, o que el receptor ho rebi amb judicis previs o menystenint el seu relat. Així, el document dona indicacions sobre com fer l’acollida de l’infant que fa la revelació, a partir de principis bàsics com escoltar, atendre, protegir, creure, apoderar i actuar:

  1. Escoltar: cal una escolta activa sense completar les frases ni interrompre el discurs, usant les paraules que la víctima expressa, sense suavitzar ni agreujar. Cal evitar fer judicis sobre la situació i deixar que l’infant o jove s’expressi.
  2. Creure: cal creure el relat en totes les circumstàncies i evitar caure en judicis i estereotips.
  3. Atendre: mantenir la calma i el control de les emocions, i no fer gestos ni expressions inconscients.
  4. Actuar: no indagar ni aprofundir en els detalls, simplement deixar parlar, escoltar i donar suport. Cal aquí tenir en compte la maduresa emocional i l’edat de la víctima per respectar el seu procés de decisió. El docent explicarà que com a professionals han de comunicar el seu cas per assegurar la seva protecció i evitar que es repeteixi, però que es farà amb cura i d’acord a les seves necessitats.
  5. Protegir: màxima protecció de les dades de l’infant o adolescent, només ha de conèixer la informació la direcció del centre, l’equip d’assessorament psicopedagògic i les persones que han acollit l’explicació. Si és la família que ho revela, no s’ha de proposar al centre que investigui, cal derivar-ho als serveis especialitzats.
  6. Apoderar: cal reforçar la valentia i l’esforç de la víctima evitant, per exemple, disculpar l’agressor, traslladar insults sobre l’agressor, qüestionar el relat, explicar a la víctima què li pot passar a l’agressor, oferir mediacions sense el suport de professionals especialitzats o confrontar la víctima amb l’agressor.

Un cop s’ha escoltat el relat, el docent haurà de recollir la informació per escrit anotant el què ha dit allò apreciat a través de les emocions de la víctima, i posteriorment ho haurà de notificar-la a les autoritats –Fiscalia de Menors, DGAIA, jutjats o Mossos d’Esquadra-. El centre també té el suport de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) del Departament d'Educació. Per facilitar la recuperació emocional, és important que l’infant o adolescent mantingui les seves rutines acadèmiques i els vincles amb les amistats del centre.