Reial decret llei 16/2022, publicat al BOE número 216, de 8 de setembre de 2022

09/09/2022

Aquesta norma té com a objectiu equiparar les condicions de treball i de Seguretat Social de les persones treballadores de la llar familiar a les de la resta de persones treballadores per compte d’aliena, descartant aquelles diferències que no sols no responen a raons justificades, sinó que a més situen a aquest col·lectiu de persones treballadores en una situació de desavantatge particular i que, per tant, poden resultar discriminatòries.

El reial decret llei, a més de la part expositiva, consta, en la seva part dispositiva, de sis articles, sis disposicions addicionals, cinc disposicions transitòries, una disposició derogatòria i set disposicions finals.

L'article primer elimina l'apartat 4 de l'article 3 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, i afegeix una disposició addicional divuitena, a fi de garantir, a través del corresponent desenvolupament reglamentari, un nivell de protecció de la seguretat i salut de les persones al servei de la llar familiar equivalent a la de qualsevol altra persona treballadora.

L'article segon, relatiu a la modificació de l'article 33.2 de l'Estatut dels Treballadors té com a objectiu proporcionar cobertura de garantia salarial al col·lectiu de persones treballadores al servei de la llar, incloent-les en el seu àmbit subjectiu.

L'article tercer estableix les modificacions normatives necessàries perquè s'estableixi l'equiparació en l'àmbit de la Seguretat Social entre persones treballadores de la llar i la resta de les persones treballadores per compte d'altri, de manera que queden inalterats els aspectes continguts en el Reial decret llei 29/2012, de 28 de desembre, de millora de gestió i protecció social en el Sistema Especial per a Empleats de Llar i altres mesures de caràcter econòmic i social, que no estableixen tractaments diferencials injustificats i menys favorables sinó mers ajustos fonamentalment formals i de gestió, justificats pel caràcter no empresarial de la persona ocupadora i per les especials característiques de la prestació de serveis en aquest sector d'activitat. No obstant això, sí que procedeix la modificació d'aquells preceptes de la normativa de Seguretat Social que situen a les treballadores en desavantatge particular respecte als treballadors i no estigui justificada per factors objectius i aliens a qualsevol discriminació per raó de sexe.

L'article quart estableix modificacions en el Reial decret 505/1985, de 6 de març, sobre organització i funcionament del Fons de Garantia Salarial, que són necessàries, a través de les que es reconeix, d'una banda, l'obligació de cotització de les persones ocupadores del servei domèstic i, per una altra, proporciona una cobertura indemnitzatòria a les persones treballadores del servei domèstic en els casos d'insolvència o concurs de les ocupadores.

L'article cinquè opera, per part seva, les modificacions necessàries en el Reial decret 1620/2011, de 14 de novembre, perquè s'eliminin les diferències injustificades en les condicions de treball de les persones incloses en la relació laboral especial del servei de la llar familiar en relació amb la resta de persones treballadores per compte d'altri.

L'article sisè introdueix les modificacions reglamentàries oportunes en l'apartat 2 de l'article 43 del Reglament General sobre inscripció d'empreses i afiliació, altes, baixes i variacions de dades de persones treballadores en la Seguretat Social, a fi de suprimir, respecte a les persones treballadores inclosos en el Sistema Especial per a Empleats de Llar establerta en el Règim General de la Seguretat Social que prestin els seus serveis durant menys de seixanta hores mensuals per ocupador, la possibilitat que aquells sol·licitin directament la seva afiliació, altes, baixes i variacions de dades quan així ho acordin amb els ocupadors.

La disposició addicional primera recull els beneficis en la cotització aplicables en el Sistema Especial per a Empleats de Llar, incloent-hi una modulació d'aquells en funció de les condicions de renda i patrimoni i les necessitats de cura de les famílies.

La disposició addicional segona estableix les previsions necessàries per a l'assumpció per les persones ocupadores de les obligacions en matèria de cotització en relació amb les persones ocupades de la llar que prestin els seus serveis durant menys de seixanta hores mensuals.

La disposició addicional tercera es refereix al subministrament d'informació al Servei Públic d'Ocupació Estatal per part de les administracions tributàries.

La disposició addicional quarta estableix el compromís de creació d'una comissió d'estudi l'objectiu del qual és la inclusió de la perspectiva de gènere en el quadre de malalties professionals regulat en el Reial decret 1299/2006, de 10 de novembre, pel qual s'aprova el quadre de malalties professionals en el sistema de la Seguretat Social i s'estableixen criteris per a la seva notificació i registre, a l'efecte de que s'identifiquin i es corregeixin les deficiències que existeixen en l'àmbit de la protecció davant les malalties professionals dels treballs desenvolupats majoritàriament per dones.

La disposició addicional cinquena preveu l'avaluació de les noves bonificacions en la cotització en el Sistema Especial per a Empleats de Llar a fi de valorar la seva eficàcia.

La disposició addicional sisena, sobre acreditació de competències, conformement a la qual el Govern desenvoluparà polítiques de formació i acreditació per a les persones ocupades de la llar dedicades a la cura o atenció de les persones membres de la família o de les persones que formin part de l'àmbit domèstic i familiar.

La disposició transitòria primera estableix que la nova norma serà aplicable als contractes vigents a la seva data d'entrada en vigor.

La disposició transitòria segona estableix les regles de cotització per desocupació i al Fons de Garantia Salarial que han d'aplicar-se des de l'1 d'octubre fins al 31 de desembre de 2022.

La disposició transitòria tercera preveu el règim transitori de manteniment dels beneficis per la contractació de cuidadors en famílies nombroses.

La disposició transitòria quarta estableix uns terminis extraordinaris en la gestió d'ajudes al transport públic, previstes en el Reial decret llei 11/2022, de 25 de juny.

La disposició transitòria cinquena s'ocupa del règim de devolució d'imports aplicable als títols multiviatge dels serveis *AVANT entre Orense i la Corunya i Madrid-Salamanca.

La disposició derogatòria única deroga diferents previsions en matèria de bonificacions aplicables en la cotització en el Sistema Especial per a Empleats de Llar, que han quedat incorporades al text d'aquest reial decret llei i en matèria de cotització en relació amb les persones empleades de llar que prestin els seus serveis durant menys de seixanta hores mensuals per ocupador.

Quant a la disposició final primera, incorpora una modificació de la disposició addicional cinquena de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, per la qual es regula la Fundació Estatal per a la Prevenció de Riscos Laborals, FSP, per a aclarir els extrems relatius al finançament de la fundació, l'elaboració de les bases i convocatòries, el desenvolupament de les accions previstes en els àmbits territorials i les organitzacions beneficiàries de les subvencions, en la línia apuntada per la recomanació del Tribunal de Comptes.

Pel que fa a la disposició final segona modifica amb caràcter puntual determinats preceptes relatius a les mesures en matèria de transports introduïdes pel Reial decret llei 11/2022, de 25 de juny, pel qual s'adopten i es prorroguen determinades mesures per a respondre a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, per a fer front a situacions de vulnerabilitat social i econòmica, i per a la recuperació econòmica i social de l'illa de La Palma.

La disposició final tercera introdueix una modificació en la DF 9a del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ús del Sistema Nacional d'Ocupació, per a ampliar el termini d'adaptació normativa en matèria de polítiques actives d'ocupació.

Les disposicions finals quarta, cinquena, sisena i setena es refereixen, respectivament, a la clàusula de salvaguarda del rang de les disposicions reglamentàries que es modifiquen, als títols competencials, a l'habilitació normativa per al desenvolupament reglamentari i, en particular, a la concernent al desenvolupament reglamentari de la disposició addicional divuitena de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, per a concloure amb l'entrada en vigor l'endemà de la seva publicació en el «Butlletí Oficial de l'Estat», amb les excepcions previstes en la pròpia disposició final.