Els municipis estan obligats a revisar els seus models de gestió de la seguretat i de les policies locals com a conseqüència dels canvis en la demanda de polítiques públiques. Els ajuntaments saben que és necessari definir exactament què s’entén com a seguretat local, què demanda la ciutadania i com ha de ser l’organització i la gestió dins dels cossos policials; i per a poder definir el nou model policial de país és imprescindible la col·laboració de l’administració local
Així ho ha defensat aquest matí al Parlament de Catalunya la presidenta de la Federació de Municipis de Catalunya i alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Olga Arnau, en la compareixença a la Comissió d’Estudi sobre el Model Policial
16/09/2022
Fa temps que el Departament d’Interior
està treballant en una nova llei de policia, però encara no sabem en quin punt
es troba. És important que des del municipalisme mantinguem una posició ferma i
cohesionada. Des de la Federació de Municipis de Catalunya entenem que
és positiva l’articulació d’un sistema de Policia de Catalunya que integri el
treball del Cos de Mossos d’Esquadra i de les Policies Locals, però sempre
garantint la seva eficàcia en termes organitzatius i de serveis al ciutadà i
considerem imprescindible una prèvia homogeneïtzació de les Policies Locals.
Així mateix, la derogació de la Llei de
policies locals i la redacció d’un nou articulat en el marc de la futura Llei
de policia de Catalunya pot ser una oportunitat única per corregir errors o
dèficits del marc normatiu actual: aquesta nova llei hauria de ser el marc a
partir del qual es pogués definir un veritable règim estatutari comú a totes
les policies locals, que unifiqui i simplifiqui al màxim la regulació orgànica,
laboral i disciplinària dels cossos de policia local. A més, és imprescindible
que la definició legal dels serveis de policia local es desenvolupi tenint en
compte les necessitats i les propostes dels municipis, que són els que
finalment han de gestionar aquests serveis; i cal incrementar la presència i
autoritat dels alcaldes i alcaldesses en la gestió global de la seguretat
ciutadana.
En la seva intervenció, la presidenta Olga
Arnau també ha explicat que l’FMC creu que la solució podria passar per
avaluar el model Policia de Catalunya després de 10-15 anys de desplegament
dels Mossos d’Esquadra; i revisar, si s’escau, els convenis de coordinació
entre Ajuntaments i Generalitat. També s’hauria de potenciar l’autoritat dels
alcaldes i alcaldesses, per mitjà de les Juntes Locals de Seguretat i revisar el
programa de formació dels policies locals a l’Institut de Seguretat Pública de
Catalunya.
A més, per tal que els municipis es dotin
d’un marc normatiu comú i d’una eina jurídica que reguli l’actuació dels Mossos
d’Esquadra en aquells municipis que no tenen policia local, hem de promoure una
Llei de convivència i civisme. Així mateix, s’ha d’establir un marc estatutari
comú a totes les policies locals a través d’una Llei del sistema de policia de
Catalunya i que integri i ordeni també, d’una manera més efectiva, les figures de
guàrdies i vigilants municipals dins del nou model de seguretat.