Llei 18/2022, de 28 de setembre, publicada al BOE número 234, de 29 de setembre de 2022
03/10/2022
Aquesta llei té per objecte la millora del clima de negocis
impulsant la creació i el creixement empresarial a través de l'adopció de mesures
per a agilitzar la creació d'empreses; la millora de la regulació i
l'eliminació d'obstacles al desenvolupament d'activitats econòmiques; la
reducció de la morositat comercial i la millora de l'accés a finançament.
La llei consta de disset articles, agrupats en sis capítols,
tretze disposicions addicionals, sis transitòries, una derogatòria i vuit
finals.
En aquest sentit, la llei modifica la regulació existent per
a poder crear una Societat de Responsabilitat Limitada amb un capital social
d'un euro i introdueix reformes per a facilitar i impulsar la constitució de
les mateixes de manera ràpida, àgil i telemàtica, a través del Centre
d'Informació i Xarxa de Creació d'Empreses. La promoció de l'ús de la factura
electrònica en operacions entre empresaris i professionals és una mesura per a
digitalitzar les relacions empresarials, reduir costos de transacció i
facilitar la transparència en el tràfic mercantil. Al costat d'aquesta mesura
s'incorporen incentius per al compliment dels terminis de pagament, incloent-se
com a requisit d'accés a subvencions o a través de l'establiment d'una condició
penalizable en l'àmbit de la Llei de Contractes del Sector Públic. Com a
millora de la regulació, la modificació de la Llei de Garantia d'Unitat de
Mercat aprofundeix en la cooperació i confiança mútua entre les diferents
Administracions públiques i reforça les finestretes en les quals les empreses
poden reclamar quan consideren que les Administracions no compleixen els
principis de bona regulació econòmica, i per a l'eliminació d'obstacles a les
empreses, s'amplia el catàleg d'activitats econòmiques exemptes de llicència,
incorporant-se al llistat estatal les activitats que s'hagin considerat
innòcues per almenys una Comunitat Autònoma. Finalment, s'inclouen mesures per
a potenciar els instruments de finançament del creixement empresarial,
flexibilitzant els mecanismes de finançament alternatiu com el micromecenatge,
la inversió col·lectiva i el capital de risc.
Pel que fa a la contractació publica l’art. 10 de la Llei,
introdueix diverses modificacions en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de
contractes del sector públic (LCSP), amb l'objectiu de reforçar la normativa de
contractació pública per garantir que els adjudicataris abonin en temps el preu
pactat amb els subcontractistes. Així, d'una banda, es modifica l’art.
216.4, per afegir que en els contractes subjectes a regulació harmonitzada i, a
més, en aquells el valor estimat dels quals sigui igual o superior a 2 milions
d'euros, quan el subcontractista o subministrador exerciti davant del
contractista principal, en seu judicial o arbitral, accions dirigides a
l'abonament de les factures una vegada excedit el termini fixat, l'òrgan de
contractació, sense perjudici que continuï desplegant tots els seus efectes,
procedirà a la retenció provisional de la garantia definitiva que no podrà ser
tornada fins al moment que el contractista acrediti la satisfacció íntegra dels
drets declarats en la resolució judicial o arbitral ferma que posi terme al
litigi, i sempre que es compleixin les condicions establertes a l’art. 111 de
la LCSP -relatiu a la devolució i cancel·lació de les garanties definitives.
D'altra banda, es modifica l’art. 217, per incloure en
l'apartat 2 que, als contractes d'obres, als efectes de comprovar els pagaments
als subcontractistes o subministradors, el contractista haurà d'aportar en cada
certificació d'obra, certificat dels pagaments als subcontractistes del
contracte. Així mateix, s'introdueix un apartat 3, per establir que procedirà
en tot cas la imposició de penalitats al contractista quan, mitjançant
resolució judicial o arbitral ferma aportada pel subcontractista o pel
subministrador a l'òrgan de contractació quedés acreditat l'impagament pel
contractista a un subcontractista o subministrador vinculat a l'execució del
contracte en els terminis previstos en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, i que
aquesta demora en el pagament no ve motivada per l'incompliment d'alguna de les
obligacions contractuals assumides pel subcontractista o pel subministrador en
l'execució de la prestació, podent la penalitat assolir fins al 5% del preu del
contracte, així com reiterar-se cada mes mentre persisteixi l'impagament fins a
assolir el límit conjunt del 50% d'aquest preu, i responent la garantia
definitiva de les penalitats que s'imposin per aquest motiu.
D'acord amb la disposició final vuitena de la Llei, les
modificacions de la LCSP esmentades entraran en vigor als 20 dies de la seva
publicació al BOE.