ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions Sòlides

Ningú no posa en dubte que l'aprofitament de les tecnologies digitals a les administracions públiques ofereix molts avantatges, també per a la ciutadania; però cada vegada s'està fent més evident que, depèn de com s'apliqui, també pot provocar nous reptes i situacions d'exclusió






28/12/2022

És el cas de la generalització i la imposició de la cita prèvia que s’ha produït sobretot a partir de la pandèmia de la COVID-19 que, tal com s’està aplicant a moltes institucions públiques, lesiona quan no impedeix l'exercici dels drets dels interessats en un procediment administratiu o dificulta l'accés als serveis a molts col·lectius que estan al marge del món digital.

Així doncs hi ha un risc molt alt que la transformació digital de les administracions públiques en lloc de facilitar la vida als ciutadans acabi creant una nova barrera amb l'usuari/a sense eliminar molts dels tràmits formals heretats del passat. Digitalitzar no ha de fer desaparèixer l'atenció presencial, propera, humana i empàtica, que l'administració sempre ha d’oferir a la ciutadania, particularment (encara que no només) a la més vulnerable. És part de la seva funció. Si s'elimina, es perd una part de l'essència d'allò públic.