Reial decret 1052/2022, de 27 de desembre, publicat al BOE número 311, de 28 de desembre de 2022

28/12/2022

Aquest reial decret té per objecte regular els requisits mínims que hauran de satisfer les ZBE que les entitats locals estableixin, en virtut del que es disposa en l'article 14.3 de la Llei 7/2021, de 20 de maig, i de conformitat amb els principis de cautela i acció preventiva, de correcció de la contaminació en la font mateixa, de no regressió i de qui contamina paga. Es pretén així disposar d'una legislació homogènia en tot el territori nacional, que faciliti l'establiment de les ZBE a les administracions públiques obligades per la Llei 7/2021, de 20 de maig, definint el contingut bàsic dels projectes de ZBE, així com els objectius concrets i quantificables en l'àmbit de les zones de baixes emissions, que puguin ser convenientment monitorats i avaluats. Es tracta, en definitiva, de dotar de seguretat jurídica a particulars i empreses que puguin veure's afectats a conseqüència de les restriccions d'accés, circulació i estacionament que comporten les ZBE.

La norma s'estructura en quinze articles distribuïts en quatre capítols, una disposició addicional, una disposició transitòria i quatre disposicions finals, sent completada per dos annexos. En l'apartat A de l'annex I, s'estableix el contingut mínim que ha d'incloure un projecte de ZBE i en l'apartat B del mateix s'inclou el contingut potestatiu d'aquests projectes, mentre que en l'annex II es detalla un catàleg d'indicadors de monitoratge i seguiment entre els quals es distingeixen quatre categories: qualitat de l'aire, canvi climàtic i mobilitat sostenible, soroll i eficiència energètica.

Les ZBE hauran de contribuir a millorar la qualitat de l'aire i mitigar el canvi climàtic, resultant en una millora de la salut de la ciutadania i la qualitat de vida urbana, impulsant una mobilitat més sostenible i inclusiva amb menor impacte en la qualitat del medi ambient sonor, fomentant la mobilitat activa i la recuperació de l'espai públic i promovent la millora de la seguretat viària i la pacificació del trànsit. D'igual manera, s'inclouen possibles actuacions addicionals més enllà dels requisits mínims relatius a la mobilitat urbana, que es podran tenir en compte en el disseny de les ZBE amb l'objectiu d'afavorir el compliment dels objectius previstos en aquest reial decret.

Respecte als objectius de qualitat de l'aire, els projectes de ZBE han de comportar una millora respecte de la situació de partida, i, en tot cas, assegurar el compliment dels valors legislats. A més, el reial decret apunta, com a fi última, al compliment amb la versió actualitzada de les Directrius de l'OMS sobre la qualitat de l'aire, publicades en 2021, que, basant-se en el coneixement científic disponible, recull els nivells de qualitat de l'aire recomanats per a la protecció de la salut pública.

Respecte als objectius de mitigació del canvi climàtic, les entitats locals hauran de definir objectius per a 2030 mesurables i quantificables de reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle en les *ZBE, de manera coherent amb els objectius establerts en el PNIEC, en particular, amb l'objectiu de reducció de la utilització del vehicle privat motoritzat enfront de la resta de maneres de transport.

Sempre que es garanteixi el compliment dels objectius esmentats, la norma permet l'accés excepcional de vehicles contaminants per raons justificades, com ara vehicles amb els quals es prestin serveis públics bàsics, entre altres, serveis d'emergències o recollida d'escombraries.

La norma preveu també la necessitat de coordinació i cooperació permanents entre administracions, singularment en els territoris insulars, àrees metropolitanes i en atenció a la distribució urbana de mercaderies. Així mateix, recull la necessitat de facilitar mesures de participació dels diferents agents socials i de senyalitzar les zones de baixes emissions.

A més, aquest reial decret estableix que les entitats locals facilitin la instal·lació de punts de recàrrega o subministrament de combustibles nets com l'hidrogen i puguin introduir mesures complementàries dins del sector de l'edificació, mesures per a la substitució de sistemes de calefacció, rehabilitació energètica eficient i foment de sistemes de climatització sense emissions. De la mateixa manera, es podran incorporar intervencions en zones urbanes de caràcter adaptatiu, com les orientades a atenuar l'efecte d'illa de calor o l'augment de zones verdes urbanes amb espècies adaptades.

Finalment, es preveu el règim sancionador aplicable, remetent a la normativa de trànsit a aquest efecte i un període transitori de quatre anys per a l'adaptació a la nova norma dels projectes de ZBE establertes amb anterioritat a la seva entrada en vigor.