Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre, publicat al BOE número 311, de 28 de desembre de 2022

28/12/2022

Aquest reial decret s'estructura en quatre títols.

El títol I conté les «Disposicions generals i els objectius» i es divideix en tres capítols. El primer capítol està dedicat a les disposicions de caràcter general i inclou l'objecte, definicions i l'àmbit d'aplicació, els instruments de planificació en matèria d'envasos i residus d'envasos, i els instruments econòmics que es poden aplicar per les autoritats competents. En el capítol II es regula la prevenció i reutilització d'envasos, reforçant l'aplicació del principi de jerarquia de residus. Es posa el focus en la prevenció, com a via més adequada per a millorar l'eficiència en la utilització dels recursos i reduir l'impacte mediambiental dels residus d'envasos. El capítol III recull els objectius de reciclatge que emanen de la Directiva (UE) 2018/852, del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, i que es complementen amb objectius mínims de recollida separada en el marc de la responsabilitat ampliada del productor per als envasos domèstics, comercials i industrials del títol II. Es pretén, no sols incrementar la recuperació dels materials que contenen els residus d'envasos, sinó també que els materials recuperats tinguin una major qualitat per a tornar-los a introduir de manera segura en el cicle productiu, inclòs l'associat a l'envasament. A més, aquest reial decret persegueix reduir al màxim l'abocament i incineració dels residus d'envasos, maximitzant la seva recuperació de la fracció resto i d'altres fraccions de residus barrejades, sempre que sigui tècnica, econòmica i ambientalment viable.

El títol II desenvolupa el règim de responsabilitat ampliada del productor per als envasos, adaptant-lo als nous requisits de la normativa de la Unió Europea. Es divideix el títol en quatre capítols, el primer d'ells dedicat a les «Obligacions de disseny i marcat d'envasos», que introdueix novetats com indicar la condició de reutilitzable de l'envàs, la fracció o contenidor en la qual han de dipositar-se els envasos una vegada que es converteixen en residus, o quan escaigui, el símbol associat al sistema de dipòsit, devolució i retorn, entre altres. El capítol II recull les «Obligacions d'informació sobre la posada en el mercat d'envasos», creant la secció d'envasos en el Registre de Productors de Productes, i s'obliga a tots els envasadors a inscriure's i a remetre anualment informació sobre la posada en el mercat d'envasos. El capítol III està dedicat al «Règim de responsabilitat ampliada del productor», dividint-se en cinc seccions. La primera secció recull les obligacions generals del productor, a les quals en funció de cadascuna d'elles haurà de donar compliment de manera individual o a través de la constitució dels corresponents sistemes de responsabilitat ampliada del productor. El capítol IV recull les disposicions sobre el «sistema de dipòsit, devolució i retorn» per als envasos reutilitzables, uns certs envasos de beguda d'un sol ús per a aigües minerals i de deu, sucs, nèctars, mescla de fruites i hortalisses recentment espremudes, concentrats per a dissolució, begudes refrescants, energètiques, isotòniques i begudes alcohòliques, així com per a envasos els productors dels quals decideixin acollir-se voluntàriament a aquest sistema, a través de la constitució dels corresponents sistemes individuals o col·lectius de responsabilitat ampliada del productor. S'introdueixen disposicions específiques per al cas dels envasos comercials i industrials reutilitzables en els quals el fabricant de l'envàs o el propi envasador mantingui la propietat d'aquests envasos.

El títol III conté les «Obligacions d'informació», tant de les persones físiques o jurídiques autoritzades per a realitzar operacions de recollida amb caràcter professional i tractament de residus d'envasos, com de les pròpies comunitats autònomes, que hauran de mantenir actualitzada la informació sobre la gestió dels residus d'envasos en el seu àmbit competencial. Aquesta informació inclourà la quantificació i caracterització periòdica dels residus d'envasos entrants i sortints, i els destins concrets de valorització o eliminació dels residus d'envasos sortints, per a cadascuna de les infraestructures disponibles en la comunitat autònoma. Per al cas dels residus d'envasos de competència de les entitats locals o gestionats en el circuit de residus de competència local, aquestes hauran de remetre anualment a la comunitat autònoma un informe sobre la gestió d'aquests residus d'envasos. Així mateix, en aquest títol, es desenvolupen les obligacions d'informació de les administracions públiques a usuaris, públic en general i ONG, a altres administracions i a la Comissió Europea.

Finalment, el títol IV regula el «Control, vigilància i règim sancionador» aplicable a la gestió dels residus d'envasos, recollint les actuacions destinades a controlar i inspeccionar la correcta aplicació d'aquest reial decret per part de les autoritats competents.

L'articulat es complementa amb tres disposicions addicionals, la primera d'ella referida a la gestió d'envasos de medicaments, la segona sobre l'aplicació del règim de responsabilitat ampliada del productor als gots de plàstic d'un sol ús per a begudes, inclosos les seves tapes i taps, que no compleixen amb la definició d'envàs, i la tercera sobre l'aplicació del règim de responsabilitat ampliada del productor a difusors i paranys de captura i monitoratge que utilitzen insecticides, feromones i altres productes per al control de plagues en l'àmbit agroforestal.

Així mateix, conté sis disposicions transitòries relatives a: els objectius de reciclatge i valorització vigents fins a 2025; les obligacions d'informació dels productors de producte per als anys 2021 i 2022; l'adaptació al nou règim de responsabilitat ampliada del productor; la regulació de les garanties financeres; al règim transitori de la penalització en la modulació de la contribució financera dels productors i al règim transitori relatiu a l'àrea de venda destinada a granel.

Finalment conté una disposició derogatòria única que deroga totes les normes vigents fins avui en matèria d'envasos i residus d'envasos, i cinc disposicions finals: la primera de modificació del Reial decret 1378/1999, de 27 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a l'eliminació i gestió dels policlorobifenilos, policloroterfenilos i aparells que els continguin; la segona sobre els títols competencials aplicables; la tercera sobre la incorporació del dret de la Unió Europea; la quarta sobre l'habilitació per al desenvolupament reglamentari; i la cinquena sobre l'entrada en vigor. El reial decret també compte amb dotze annexos que desenvolupen una certa part de l'articulat.

Entre les principals novetats que presenta el text final del reial decret s'inclouen mesures orientades a la prevenció de residus. Així, estableix objectius nacionals de caràcter orientador, que no són aplicables de manera sectorial ni a un tipus específic de producte envasat. Quant als objectius quantitatius de reducció coincideixen amb els establerts en la Llei de Residus i Sòls Contaminats per a una Economia Circular, aplicats a aquest flux d'envasos, i marca un objectiu per a 2030 de reducció del 20% per a les ampolles de plàstic d'un sol ús respecte als nivells de 2022.

Per part seva, els comerços minoristes d'alimentació hauran d'adoptar les mesures necessàries per a presentar a granel aquelles fruites i verdures fresques que es comercialitzin senceres. Aquesta obligació no s'aplicarà a les fruites i hortalisses envasades en lots de 1,5 quilograms o més, ni a les fruites i hortalisses que s'envasin sota una varietat protegida o registrada o comptin amb una indicació de qualitat diferenciada o d'agricultura ecològica, així com a les fruites i hortalisses que presenten un risc de deterioració o minvament quan es venen a granel, les quals es determinaran per ordre del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en coordinació amb el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic i l'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició, en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest reial decret. Una vegada publicada aquesta llista, els comerços disposaran d'un termini de sis mesos per a adaptar la venda de les fruites i hortalisses que no entrin en aquests supòsits. Per a fomentar la venda a granel d'aliments, especialment en aquells casos en els quals l'envàs no aporta cap valor afegit al producte, els comerços minoristes d'alimentació la superfície de la qual sigui igual o major a 400 metres quadrats destinaran almenys el 20% de la seva àrea de vendes a l'oferta de productes presentats sense embalatge primari, inclosa la venda a granel o mitjançant envasos reutilitzables.

En aquesta línia, també s'han inclòs mesures per a fomentar l'augment de la proporció d'envasos reutilitzables comercialitzats i dels sistemes de reutilització d'envasos de manera respectuosa amb el medi ambient i de conformitat amb el Tractat de la UE, sense comprometre la higiene dels aliments ni la seguretat dels consumidors. Així, els comerços minoristes d'alimentació que venguin a granel aliments i begudes hauran d'acceptar l'ús de recipients reutilitzables per part dels consumidors, que seran els responsables del seu condicionament i neteja. Aquests recipients podran ser rebutjats pel comerciant si estan manifestament bruts o no són adequats, quedant exempts de la responsabilitat pels problemes de seguretat alimentària que es poguessin derivar de la utilització dels recipients aportats pels consumidors.

D'acord amb la directiva europea, el reial decret també fomentarà la utilització de materials obtinguts a partir de residus d'envasos reciclats. En aquest sentit, estableix percentatges recomanats de plàstic reciclat en els envasos per a 2025 i 2030, que sí que seran obligatoris, per mandat comunitari, en el cas de les ampolles de plàstic d'un sol ús.

D'altra banda, la norma disposa les obligacions de marcat a partir de l'1 de gener de 2025, un plantejament que el Ministeri per a la Transició Ecològica (MITECO) va traslladar als envasadors en 2021 per a facilitar la seva adaptació voluntària. Cal assenyalar que la simbologia del marcat queda a lliure criteri del productor. D'altra banda, queda prohibit el marcat d'envasos amb les paraules «respectuós amb el medi ambient» o qualsevol altre equivalent que pugui induir al seu abandó en l'entorn.

Quant a la Responsabilitat ampliada del productor (RAP), aquest reial decret estableix l'ampliació de les obligacions als productors que posin en el mercat envasos comercials i industrials, fins ara exceptuats segons la Llei d'Envasos i Residus d'Envasos. A més, implicarà diferents adaptacions per als Sistemes col·lectius de la RAP (SCRAP) d'envasos domèstics constituïts fins avui. En concret, en els casos de compliment col·lectiu de les obligacions del productor, la contribució haurà d'estar modulada per a cada tipologia d'envasos similars, tenint en compte la naturalesa i quantitat de material utilitzat en la seva fabricació, la seva durabilitat, que es puguin reparar, reutilitzar i reciclar, la seva superfluïtat, la quantitat dels materials reciclats que continguin, la presència de substàncies perilloses o altres factors que afectin la facilitat per a la reutilització, al reciclatge dels residus d'envasos o a la incorporació de materials reciclats, entre altres. I s'haurà d'establir en les contribucions financeres a afrontar pels productors una bonificació quan el producte compleixi criteris d'eficiència, o bé una penalització quan el producte incompleixi aquests criteris.

Així mateix, la norma disposa que els SCRAP en matèria d'envasos domèstics finançaran, a més dels costos de gestió dels envasos recollits separadament, els costos derivats dels residus d'envasos recuperats de la fracció resto, de la fracció inorgànica dels sistemes humit-sec (quan no apliqui l'excepció prevista en la Llei 7/2022, de 8 d'abril) i de la neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges.